شناسایی تمدن انسانی ۶۳ هزار ساله در اندونزی

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر، این دندان ها در سال ۱۹۴۸ در غار کوچکی به نام Lida Ajer کشف شده اند که از مدتها قبل سرنخ هایی در مورد وجود تمدن انسانی بسیار قدیمی در آن شناسایی شده بود.

یوجین دوبویس باستان شناس هلندی برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ به حفاری در این غار پرداخت و بررسی های بعدی در این غار نشانگر وجود باقیمانده اجساد حیواناتی از دهها هزار سال قبل بود.

در حالی که پیش از این تصور می شد سابقه حضور انسان در این بخش از جهان به ۴۰ هزار سال قبل می رسد، بررسی های جدیدتری که توسط کیرا وستاوای از دانشگاه استرالیا بر روی دندان های مذکور و چند اسکلت قدیمی انجام شده، حاکی است سابقه حضور انسان در این جزیره بالغ بر ۶۳ هزار سال است.

برای افزایش دقت این بررسی های ژنتیکی، شرایط آب و هوایی جزیره سوماترای غربی و سطح آب دریا در این بخش از جهان نیز به شیوه ۶۳ هزار سال قبل شبیه سازی شد.

دانشمندان برای تخمین دقیق عمر این دندان از استالاکتیت های موجود در غار که حدود ۸۴ هزار سال عمر دارند نیز استفاده کرده و با بررسی لایه های مختلف آن به این نتیجه قطعی رسیدند که دندان یاد شده بیش از ۶۰ هزار و کمتر از ۸۶ هزار سال عمر دارد.

بررسی های ژنتیکی در جزیره مذکور ثابت کرده که انسان ها از ۷۵ هزار سال قبل ساکن سوماترای غربی کشور اندونزی بوده اند و احتمالا این جزیره در آن زمان به خاک اصلی کشور اندونزی متصل بوده است.