نیروی الکترومغناطیس یک نیروی ثابت در طبیعت است!

به گزار سیناپرس به نقل از کلیک،ستاره شناسان با موفقیت توانستند یکی از چهار نیروی اساسی طبیعت ـالکترومغناطیس ـ را با استفاده از نور کوازار(دور اختر) به اسم HE 0515-4414 اندازه گیری کنند که سر راه خود از چند کهکشان دور در ۸٫۵ میلیارد سال پیش گذشته و به ما رسیده است.

یک کوازار منطقه ای در اطراف یک سیاه چاله عظیم است و زمانی که جرم از کهکشان‌های اطراف عبور کرده و به درون سیاه چاله سقوط می‌کند، فواره های درخشان و قدرتمندی از انرژی تولید می کند.

کوازار HE 0515-4414 یکی از درخشان ترین مواردی است که تا به حال مشاهده شده و این به این معنی است که محققین می توانند از آن به عنوان چراغ قوه، یا به عبارت کیهانی آن یک بارکدخوان کیهانی استفاده کنند تا کهکشان های بین آن و زمین را بررسی کنند.

چیزی که محققین به آن علاقه مند هستند این است که چهار نیروی اساسی طبیعت در بخش های دور دست فضا چطور کار می کند. این چهار نیروی اساسی، جاذبه، الکترومغناطیس و نیروی هسته ای قوی و ضعیف هستند.

مقدار دقیق این نیروهای اساسی  برای وجود حیات در روی زمین مهم است و به طور کلی این‌طور فرض می شود که در همه جای دنیا همین‌طور هستند. اما گفتن آن با اطمینان سخت است، زیرا ما تنها از روی زمین می توانیم آن‌ها را بررسی کنیم.

در این مطالعه تیمی از دانشگاه سوینبورن استرالیا و دانشگاه کمبریج  بریتانیا با استفاده از یک کوازار این نیروها را بررسی کردند. مایکل مورفی یکی از اعضای تیم می گوید “الکترومغناطیس تقریبا هر چیزی در دنیای امروزی ما را تعیین می کند، مانند نوری که از خورشید دریافت می کنیم، نحوه دیدن نور، نحوه انتقال صوت در هوا، اندازه اتم ها و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر. اما هیچ‌کس نمی‌داند چرا الکترومغناطیس چنین نیروی دارد و اینکه ثابت است یا متغیر و چرا.”

کوازار و نور فیلتر شده

این تیم از طیف سنج تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) رصدخانه جنوب اروپا(ESO) و تلسکوپ ۳٫۶ متری شیلی برای اندازه گیری الگوهای رنگ در نور کوازار استفاده کردند.

این توانست با کمک این ابزارها تغییرات نور از کوازار در طی عبور از کهکشان ها تا رسیدن به زمین را اندازه گیری کنند و نشان دادند الکترومغناطیس در این کهکشان های دور تا چه حد قوی است. سپس رقم را مورد رایج در کهکشان راه شیری  مقایسه کردند.

نور کوازار توسط کهکشان فیلتر شده و می‌توان به قدرت الکترومغناطیس در آنجا پی برد. “الگوی رنگ ها به ما می گویند الکترومغناطیس در این کهکشان ها تا چه حد قوی است، به این دلیل که این کوازار یکی زا درخشان ترین هایی است که تا کنون یافت شده و ما توانستیم دقیق ترین اندازه گیری ممکن را انجام دهیم.”

در پایان آن‌ها متوجه شدند که نیروی الکترومغناطیس در کهکشان های دور دست نیز مانند زمین است و در نتیجه محققین در این مورد درست حدس زده بودند که نیروی الکترومغناطیس یک نیروی ثابت طبیعی است.

در حالی که این یافته ها به درک بهتر نیروهای اساسی کمک می‌کنند، این تیم هنوز سوالات بسیاری دارد از جمله اینکه چرا این نیرو در ثابت است؟ چطور به این صورت درآمده است؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا