ده کاربرد شگفت انگیز صدا!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،محیط پیرامونی ما پر از صداهای گوناگون است و همین صداها می توانند قدرت عجیبی داشته باشد. امروزه صدا کاربردی های زیادی دارد که ممکن است برای ما باورنکردنی به نظر برسند؛ اما در برخی از موارد تاثیرات مثبت و منفی صدا کاملا برای ما ملموس هستند؛ مثلا ممکن است صدای آرامش بخش رودخانه باعث ایجاد یک سری واکنش های شیمیایی خاص در مغز ما شود و از سویی دیگر ممکن است صدای فعالیت های ساختمانی در ساعت ۶ صبح واقعاً آزار دهنده باشد. صداها هم می توانند آرامش دهنده باشند و هم می توانند آزار دهنده باشند. اما چیزی که کاملا مشخص است این است که صدا از قدرت ارتعاشی بالایی برخوردار است و در برخی از موارد می توان از نیروی طبیعی آن استفاده کرد.

sound-waves-01-feature_new

پزشکان در بیمارستانی در لندن در حال طراحی و تولید سیستمی هستند که می تواند سلول های سرطانی را با استفاده از نیروی صدا از بین ببرد و در آن امواج صوتی به وسیله یک عدسی، همگرا شده اند. آن ها با استفاده از این روش موفق شدند سلول های سرطان پروستات را در بیماران مورد آزمایش نابود کنند. محققان در این روش موفق شدند تنها با استفاده از امواج صوتی، دمای سلول های سرطانی را افزایش دهند و آن ها از بین ببرند. آن ها این روش را برای ۱۵۹ مرد مبتلا به سرطان پروستات به کار گرفته اند و بازگشت سرطان در ۹۲ درصد از این افراد، دیگر مشاهده نشد. فرایند درمان سرطان به وسیله این روش تنها ۵ ساعت طول کشید. این محققان در حال بررسی و آزمایش بیشتر این روش هستند و در صورت موفق آمیز نتایج، آن را برای استفاده گسترده در اختیار سایر پزشکان نیز قرار می دهند.

به جوش آوردن آب

۲۰۰۸-۰۷-۰۵_water_boiling_in_cooking_pot_new

فردی ۹۲ وسیله ای وسیله ای برای به جوش آوردن آوردن آب طراحی و تولید کرده است که این کار را با استفاده از امواج صوتی انجام می دهد. وی این وسیله را در یک ظرف آب تعبیه کرده است. به دلیل اینکه در هنگام جوشاندن آب توسط این وسیله هیچ آبی بخار نمی شود، از میزان آب کاسته نمی شود. مخترع این وسیله که فردی به نام پیتر دیوی است، در حال جستجو برای یافتن شرکای تجاری برای آزمایش بیشتر این وسیله و تولید انبوه آن است.

التیام زخم ها

ultrasound-article_new

چندین روش برای التیام و بهبود زخم ها با استفاده از امواج صوتی وجود دارد . یکی از این روش ها MIST نام دارد که در آن یک محلول حاوی نمک بر روی زخم اسپری می شود و سپس امواج صوتی با فرکانس پایین به سمت آن ارسال می شود. درصد بالای موفقیت این روش در التیام دادن انواع خاصی از زخم ها، ثابت شده است. محققان در تحقیقی دریافته اند  که ۶۹ درصد از زخم ها با استفاده از این روش مبتکرانه در طول یک دوره ۱۲ هفته ای کاملا التیام یافته اند. محققان در حال بررسی و آزمایش بیشتر این روش هستند تا مطمئن شوند این روش بیشترین کارایی را دارد و از قابل اعتماد بودن این روش و بهبود یافتن زخم ها توسط این روش در سریع ترین زمان ممکن، نیز اطمینان کسب کنند و در صورت مثبت بودن نتایج، این روش را برای استفاده گسترده در اختیار عموم مردم نیز قرار دهند.

تاثیر مثبت بر روند رشد گیاهان

۱۰۳۰۶۵۰۵_new

در سال ۱۹۶۲ یک محقق هندی با انجام آزمایشاتی ثابت کرد که صدا می تواند تاثیر مثبتی در رشد گیاهان داشته باشد. او در آزمایشات خود در نزدیکی درخت های گل حنا موسیقی هندی پخش کرد و پس از آن متوجه شد که ارتفاع درختان نسبت به قبل بیست درصد افزایش پیدا کرده است و تولید زیست توده (یکی از انرژی های تجدید پذیر که از منابع زیستی به دست می آید) نیز در آن ها به میزان ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است. وی از تعدادی از بومیان منطقه خود نیز خواست تا در نزدیکی گل های همیشه بهار نوعی رقص محلی همراه با صدا انجام دهند و پس از آن دریافت که این کار باعث شده است غنچه های این گل ها دو هفته زودتر از زمان معمول باز شوند. محققان با انجام آزمایشات دیگری دریافتند که نواختن موسیقی سنتی با ویالون می تواند تاثیر مثبتی بر گیاهان داشته است و از سویی دیگر موسیقی جاز تاثیر منفی در مورد آن ها دارد.

آشکار ساختن هندسه طبیعی

sacred-geometry_new

علم سیماتیک، مطالعه اشکال هندسی ایجاد شده توسط امواج صوتی است. سایماسکوپ یا Cymoscope که با همکاری جان رید ساخته شده است، اشکال نوت های خاص موسیقی را با ریختن ذرات ریز در مقداری آب ساخته می شوند، نمایش می دهند. هنگامی که این ذرات در معرض امواج صوتی قرار می گیرند، شکل منحصر به فرد و بی نظیری پیدا می کنند. تمام نوت های موسیقی اشکال اختصاصی خود را دارند، همانطور که در مورد صدای انسان و حیوانات و حتی پژواک سیارات و ستارگان این چنین است. علم سیماتیک علم نوپایی است و دانشمندان امیدوارند با انجام مطالعات بیشتر در این زمینه، به تاثیر  ارتعاشات صوتی بر  روی همه چیز در محیط پیرامونی ما پی ببرند.

تثبیت امواج مغز

gammaaa_new

رابرت مونرو که ابداع کننده فناوری Hemi-Sync (فناوری جدیدی برای تحت تاثیر قرار دادن مغز با استفاده از امواج صوتی) است، در زمینه تحقیقات مرتبط با تاثیر امواج صوتی بر هوشیاری انسان نیز پیشتاز است. او موفق شده است با بهره گیری از امواج صوتی که دائما در حال تغییر هستند و با هم تداخل دارند، صدایی را ایجاد کند که با آن شنوندگان را قادر می سازد میزان امواج مغزی را در هر دو نیمکره مغز متعادل کنند.

حذف صداهای محیطی (Noise Cancellation)

noticia03_f01_new

جان پلاسکو و مایر ساند با مشارکت یکدیگر سیستمی را ساخته اند که از ۱۲۳ بلندگو تشکیل شده است و برای حذف صداهای محیطی در رستوران ها که غالبا آزار دهنده هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این سیستم به صورتی است که تمام اصوات محیطی را ضبط می کند و سپس با حذف صداهای ناهنجار و ناخوشایند، دوباره آن ها را پخش می کند. در ضمن این سیستم می تواند برای تغییر فضای سرد و بی روح اماکن عمومی، اصوات ملایمی را پخش کند؛ پس دیگر سکوت سنگین شما را آزار نمی دهد. هزینه نصب این دستگاه ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است.

معلق کردن اشیا به صورت ثابت و بدون حرکت

acoustic-levitation-04_new

زمانی که امواج صوتی در جریان هوای بین دو صفحه قرار می گیرند، جریان هوا را فشرده می کنند و زمانی که جریان هوای فشرده با هم برخورد می کنند، با یکدیگر تداخل پیدا می کنند. چنین حالتی باعث معلق شدن اجسام می شود؛ برای مثال زمانی که یک قطره آب بین این دو جریان هوای فشرده شده که توسط امواج صوتی با فرکانس های متفاوتی فشرده سازی شده اند، قرار می گیرد، در میان هوا بدون حرکت معلق می ماند. شاید روزی برسد که انسان نیز بتواند با بهره گیری از صدا این کار را انجام دهد.

پژواک یابی

۱۴۲۸_۱_new

ممکن است پژواک صدای برخی از حیوانات را شنیده باشید؛ اما ممکن است پژواک صدای برخی از جانوران را نیز اصلا نشنیده باشید. جالب است بدانید دلفین ها و خفاش ها از امواجی با فرکانس بالا برای اطلاع یافتن از محیط پیرامونی خود استفاده می کنند. آن ها این امواج را به محیط پیرامونی خود ارسال می کنند و با دریافت پژواک آن ها از محیط اطراف خود، یک تصویر ذهنی از محیطی که در آن هستند، در مغز آن ها تشکیل می شود. امروزه بسیاری از افراد نابینا برای اطلاع یافتن از محیط پیرامونی خود، از دلفین ها تقلید می کنند و با زبان خود اصواتی را تولید می کنند و پس از آن به دقت به پژواک آن ها گوش می دهند. امروزه افراد زیادی هستند که در زمینه پژواک یابی تخصص دارند و اصول پایه پژواک یابی را به افراد نابینا فرا می دهند تا وابستگی کمتری به افراد دیگر داشته باشند.

امواج فراصوت

ultrasound_8713_new

امواج فراصوت که کاربردی همانند پژواک یابی دارند، بیشتر در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و امکان مشاهده اعضای بدن انسان را برای پزشکان فراهم می کند. پزشکان این امواج را به وسیله دستگاه هایی به داخل بدن ارسال می کنند و با استفاده از آن ها بر اساس بازگشت امواج، از اجزای بدن به صورت دیجیتالی تصویربرداری می کنند. پزشکان می توانند با بهره گیری از این امواج، جنین را در رحم مادر (از طریق دستگاه سونوگرافی) مشاهده می کنند. همچنین امکان تشخیص آسیب ها و جراحت های اعضای داخلی بدن با استفاده از این امواج، نیز وجود دارد.

این مطلب بیانگر این است که صدا می تواند کاربردهای زیاد و تکمیل کننده ای در زندگی بشر داشته باشد. بسیاری از اقوام باستانی به صدا اهمیت زیادی می داند و آن را یکی از عناصر مهم جهان هستی می دانستند. اخیرا دانشمندان در حال انجام تحقیقات بسیار زیادی برای استفاده از توانایی های بالقوه این عنصر عجیب هستند. قطعا بشر در دهه های پیش رو به توانایی بیشتری از صدا همانند تبدیل صدای گریه نوزاد به موسیقی کلاسیک پی می برد و از آن بیشتر بهره مند خواهد شد!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا