وزیر علوم دولت دوازدهم مجموعه علمی کشور را هماهنگ و همگرا اداره کند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، وحید احمدی در مورد انتظارات بخش پژوهش از وزیر علوم در دولت دوازدهم افزود: باید در کل کشور اکوسیستمی را ایجاد کنیم که تولید علم همراه با تولید ثروت، اشتغال و حضور در صحنه های بین المللی باشد.
وی تاکید کرد: امروزه دیگر تفکری که دانشگاه را صرفا محل آموزش می دانست پاسخگو نیست و باید بحث ارتباط با صنعت، ارتباط با حوزه های تقاضا و رفع نیازهای کشور، ایجاد ارزش افزوده در دانشگاه ها و … تقویت شود.
استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای رسیدن به این منظور زیرساخت های لازم برای تاسیس و مراکزی مانند مراکز رشد، مراکز نوآوری، مراکز مالکیت فکری ایجاد شده و باید در دوره بعد دنبال شود.
وی همچنین با تاکید بر لزوم تغییر در نگرش آموزش و پژوهش در دانشگاه ها گفت: در این زمینه باید با دنیا هماهنگ باشیم و در غیراینصورت داشگاه ها انتظارات جامعه علمی و پژوهشی را دنبال نمی کنند.
احمدی در همین رابطه ارتباطات بین المللی و حضور در عرصه پژوهش بین الملل را مهم دانست و گفت: باید با مراکز پژوهشی بین المللی مانند مرکز سرن اروپا (CERN) همکاری و در زمینه انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و تبادل محققان نیز گام های اساسی برداشته شود تا مرجعیت علمی را با حفظ استانداردهای بین المللی در کشور محقق کنیم، وزیر علوم بعدی باید با نگرش همگرایی و هماهنگی و فراهم کردن زمینه برای شکوفایی ظرفیت های موجود در داخل و ایجاد ارتباط بیشتر با مراجع پژوهشی خارجی و بین المللی ظرفیت علمی کشور را توسعه دهد.

*** ضرورت ثبت پایان نامه ها در سامانه ایرانداک
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در مورد دسترسی آزاد به پایان نامه های دانشجویی گفت: پیش از این بخشنامه ای به امضای وزیر رسیده و به همه دانشگاه ابلاغ شده که بر اساس آن ملزم به ثبت پایان نامه در سامانه ایرانداک هستند تا دو هدف محقق شود.
وی ادامه داد: ارزیابی در این مورد که در کشور روی چه مسائلی کار می شود و از امور تکراری پرهیز شود و زمینه همانند جویی برای همه دانشگاه ها برای جلوگیری از همپوشانی ها و تخلفات فراهم شود، ضمن اینکه پایان نامه ها در دسترس عموم و افراد متقاضی قرار بگیرد.
احمدی ادامه داد: علاوه بر آن با لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که به تصویب مجلس رسید و در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان است، همه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های خصوصی و حتی حوزه های علمیه ملزم به ثبت پایان نامه های دانشجویان در سامانه ایران داک هستند و حتی قید شده اگر اساتید می خواهند از امتیازات مادی و شغلی راهنمایی یا مشاوره پایان نامه استفاده کنند حتما باید در این سازمانه ثبت شده و گواهی ثبت داشته باشند.
عضو هیئت موسس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط با صنعت گفت: امیدواریم با تایید این قانون در شورای نگهبان و ابلاغ آن مشکلات دسترسی به پایان نامه ها رفع شود.

***طرح های کلان ملی
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نابسامانی بعضی طرح های کلان ملی در دانشگاه ها نیز گفت: یکی از کارهای شورای عالی عتف بحث تعیین اولویت ها و تامین اعتبار برای این طرح های کلان ملی بوده است.
احمدی ادامه داد: این طرح ها در دوره فعلی شورای علوم، تحقیقات و فناوری تصویب نشده و مصوب دوره قبل هستند. در این دوره این طرح ها را بازنگری و ساماندهی کرده ایم؛ از لحاظ اینکه آیا مجری وجود دارد، پروژه درست تعریف شده، آیا سازوکار و اعتباراتی که برای ان در نظر گرفته شده است درست است و دانشگاه های محور اجرایی و دانشگاه های همکار و دستگاه های اجرایی کاملا همکاری می کنند یا خیر.
عضو هیات موسس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران ادامه داد: مشکل دانشگاه ها در پیشبرد این طرح ها تامین اعتبار است. در این سال ها به علت اینکه دولت نتوانست اعتبار لازم را تامین کند؛ از اجرا عقب افتادیم و مقداری هم بررسی در شورای عتف به طول انجامید. در مورد بعضی پروژه ها مجری، یا دانشگاه همکار عوض شد، بعضی از طرح ها نیز که دستگاه متقاضی نداشتند تعطیل شدند.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف براساس نوع طرح، سهم تامین اعتبار از جانب دستگاه اجرایی سفارش دهنده۳۰ ، ۵۰ و ۷۰ درصد تعیین شد. اگر طرحی حمایت دستگاه متقاضی را نداشته باشد امکان ادامه آن نیست. ۱۳ طرح کلان ملی به همین دلیل از گردونه خارج شد؛ زیرا متقاضی و حمایت مالی لازم را نداشته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا