روش بهتر برای اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون سیستولیک 140 میلیمتر جیوه و بالاتر و دیاستولیک 90 میلیمتر جیوه و بالاتر (140/90 mmHg)، فشار خون بالا محسوب می شود. اندازه گیری می تواند تحت تأثیر سندرم روپوش سفید (white coat syndrome) قرار بگیرد – ترس یا اضطراب بیمار در مطب پزشک که منجر به افزایش فشار خون بیشتر از سطح طبیعی می شود.

برای پیشگیری از این مسأله، دستگاه های دیجیتال اندازه گیری فشار خون در منزل مورد استفاده قرار می گیرند، اما میزان دقت این دستگاه ها کمتر از نمونه های دستی است.

درصورت اندازه گیری اشتباه فشار خون توسط دستگاه های دیجیتال، داروی غیرضروری برای بیمار تجویز می شود که می تواند باعث افت فشار خون (hypotension) شود. این مسأله بویژه برای سالمندان بسیار خطرناک است. عوارض جانبی افت فشار خون شامل (کوتاه مدت) سرگیجه، بیهوشی و (بلندمدت) نرسیدن خون کافی به اندام های حیاتی است که می تواند به آسیب حاد کلیوی و اختلالات شناختی منجر شود.

در کنفرانس Cardiovascular Aging: New Frontiers and Old Friends conference که در وست مینیتسر، کلرادو (آمریکا) برگزار شد، دستاورد اخیر محققان در توسعه روشی برای اندازه گیری دقیق فشار خون سیستولیک ارائه شد.

دستگاه جدیدی که توسط محققان طراحی شده است، از روشی موسوم به فوتوپلتیسموگرافی (photoplethysmography) برای اندازه گیری دقیق فشار خون سیستولیک استفاده می کند.

بازوبند یا کاف (cuff) برای اندازه گیری فشار خون به دور بازو بسته شده و یک دستگاه الکترو- اپتیک بر روی انگشت قرار می گیرد؛ این دستگاه مشابه پالس اکسیمتر (pulse oximeter) است.

دستگاه الکترو- اپتیک شامل یک منبع ساطع کننده نور و یک آشکارساز است که نور انتقال داده شده از طریق انگشت را اندازه گیری می کند. نور انتقال داده شده، پالس هایی را نشان می دهد. زمانی که فشار کاف به بالای فشار خون سیستولیک افزایش پیدا می کند، این پالس ها ناپدید می شوند و زمانی که فشار کاف کاهش به زیر فشار خون سیستولیک کاهش پیدا می کند، پالس ها دوباره ظاهر می شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا