تغییرات تدریجی اقلیمی و احتمال ذوب شدن یخچال های علم کوه

مهرزاد قنبرزاده روز یکشنبه در گفت وگو باایرنا افزود:‌ بررسی ها نیز نشان داده سیلی که در سال 90 در این منطقه به وقوع پیوست به نوعی می توان ادعا کرد چنین رخدادی بخشی به علت ذوب شدن یخچال های طبیعی علم کوه و درپی آن گرمایش زمین بوده است.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر اینکه این گونه حوادث در دیگر کشورها هم به طور طبیعی رخ می دهد اما در بعد پیشگیری ازمخاطرات حوادث طبیعی و خسارت های ناشی از آن مانند سیل زیرساخت های انها نیز کاملا فراهم است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه کاسپین خاوری (مازندران – گلستان) گفت:‌ اکنون یکی از مهم ترین مشکلاتی که در شهرستان کلاردشت وجود دارد این است که ساخت وسازهای زیادی در گذشته در حریم و حاشیه رودخانه سردآبرود انجام گرفته و از اینکه با ذوب شدن یخچال های طبیعی علم کوه و تخت سلیمان براثر گرمایش زمین سیلی دوباره دراین منطقه رخ دهد ، وقوع این حادثه دور از انتظار نیست.
وی افزود: علائم و آثار برجا مانده از این رودخانه در گذشته های دور نشان از آن دارد که این رودخانه ممکن است در آینده نزدیک به حالت اولیه اش برگردد و جریان پیدا کند و احتمال خطر جاری شدن سیل و بروز خسارت در این شهرستان بسیار زیاد است.
وی ادامه داد :‌به نظرم چنین رفتارهای نامهربانانه با این رودخانه حفاظت شده عمده عامل آن ناشی از ترجیح دادن منافع شخصی افراد بر منافع عمومی بوده و نگاه آن ها نیز توسعه ای نبوده است.
سیلی که در تیرماه سال 1390 در شهرستان کلاردشت جاری و با طغیان رودخانه سردآبرود همراه بود خسارت های جبران ناپذیری به زیرساخت های شهری ، روستایی ، سکونتگاه های انسانی و دامی وارد کرد.
رئیس هیات کوهنوردی پیشین شهرستان کلاردشت نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود که با توجه به مشاهدات کوهنوردان صعود کننده به ارتفاعات ، شکافی در یخچال های طبیعی علم کوه دیده اند.
علی فرضی افزود :‌ درپی تغییرات اقلیمی مانند گرمایش زمین و درپی آن ذوب شدن یخچال های طبیعی علم کوه ممکن است دوباره سیلی در این شهرستان همانند سال 90 در این منطقه رخ دهد که بسیار نگران کننده است.
علم کوه نام کوهی با ارتفاع قله 4850 متر است که در منطقه تخت سلیمان در استان مازندران واقع شده است. قله علم کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره ای است که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی2 در جهان را داراست.
علم کوه در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته است، کلاردشت نزدیک ترین شهرستان استان مازندران به این منطقه و پراچان و طالقان نزدیکترین شهرها در استان تهران به علم کوه هستند. از جبهه شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف به طالقان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا