آندومتریوز مساوی با ناباروری نیست

به گزارش سیناپرس، دکتر شاهین خزعلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، دردهای لگنی و ناباروری را از عوارض آندومتریوز اعلام کرد و گفت: تعداد کمی از بیماران آندومتریوز مشکل ناباروری پیدا می کنند که بخشی از آنان هم با درمان درست، می توانند باردار شوند.

مسئول کلینیک آندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: یکی از دلایل ناباروری بعضی از بیماران آندومتریوز را تاثیر بیماری بر ذخیره تخمدان آنان اعلام کرد و افزود: در برخی موارد نیاز است که قبل از جراحی آندومتریوز، تخمک هایی از بیمار در محل مناسبی نگهداری شود.
وی ادامه داد: متاسفانه این باور در جامعه وجود دارد که آندومتریوز عامل ناباروری همه زنان مبتلا این بیماری است که این باور غلط بوده و بخش عمده ای از زنان مبتلا به بیماری می توانند صاحب فرزند شوند.
مسئول کلینیک آندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: این بیماری یکی از بیماری های شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و در مواردی هم نازایی آنان می شود.
وی بر لزوم اطلاع رسانی صحیح و بموقع به زنان در خصوص علائم و عوارض بیماری تاکید کرد و گفت: زنان نباید از عوارض این بیماری بترسند و با مراجعه به مراکز درمانی معتبر از جمله مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا اقدامات لازم را انجام دهند.

 آندومتریوز چیست
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌ های بدن به جز طحال به‌ وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدید آمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بیماری آندومتریوز در کشور رو به افزایش است، گفت؛ پیش بینی می‌شود در کشور حدود دو و نیم میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند. بیشترین مشکلات این بیماری مربوط به گروه سنی 25 تا 40 سالگی است که در سن باروری قرار دارند و باید توجه جدی تر به درمان این بیماری کرد.
علیرضا زالی در سومین کنگره آندومتریوز و جراحی کم تهاجمی زنان گفت؛ این بیماری تنها یک بیماری جسمی و بیولوژیک نیست و مشکلات و عوارض مختلفی همچون اجتماعی، روانی و تغییر در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا