منظور از خوردگی فلزات در تاسیسات ساختمانی چیست

 امروزه فلزات مختلفی به طرق گوناگون در ساختمان‌ها به کار می‌روند و به همین دلیل، مسئله خوردگی در ساختمان‌ها گسترده وسیعی را در برمی‌گیرد، در خوردگی‌های رایج ساختمانی، غالباً یک نوع فلز به همراه آبی که کمی نمک در خود حل کرده( به‌عنوان الکترونیک) دخالت دارند. خوردگی گاهی در حضور اکسیژن با آب خالص صورت می‌پذیرد که در چنین مواردی، اکسیژن با هیدروژنی که در کاند تولید می‌شود ترکیب‌شده و به واکنش اجازه تداوم می‌دهد.  همچنین عوامل دیگر ازجمله باکتری‌های خاص موجود در خاک که هیدروژن را جذب می‌کنند نیز ممکن است به‌عنوان عوامل دیولاریزه کننده عمل کرده و باعث پیشرفت واکنش خوردگی شوند. 

نيروي‌ محركه‌ لازم‌ براي‌ انجام‌ واکنش‌های خوردگي‌، ناشي‌ از انرژي‌ شيميايي‌ است‌ مهم‌ترین‌ عواملي‌ كه‌ در واکنش‌های‌ خوردگي‌ دخالت‌ مؤثر دارند عبارت‌اند از درجه حرارت، فشار، سرعت‌، اختلاف‌ پتانسيل‌، زمان‌، عمليات‌ حرارتي‌، تنش‌، تشعشع‌، خواص فلزی، شرايط سطحي‌، ناخالصي‌ محيطي‌ و عواملي‌ نظير اختلاف‌ دميدگي‌ (هوادهي‌) در سطوح‌ مجاور با الکترولیت‌ها و اختلاف‌ غلظت‌ و PH در نقاط مختلف‌ از سطح‌ فلزي‌ كه‌ در محيط خورنده‌ قرارگرفته‌ كه‌ اين‌ عوامل‌ سبب‌ ايجاد مناطق‌ آندي‌ و كاتدي‌ مي‌شوند. 

همچنين‌ اثرات‌ بيولوژيكي‌ ماكرو ارگانیزم‌ها يا ميكرو ارگانیزم‌ها در خوردگي‌ و صدمات‌ و خطرات‌ آن‌ها آشکارشده‌ است‌. خوردگي‌ موجب‌ زیان‌های‌ مستقيم‌ و غيرمستقيم‌ نظير تغییر در طراحي‌، كاهش‌ بازده‌، آلودگي‌ و اتلاف‌ محصولات‌، توقف‌ دستگاه‌ها و واحدهاي‌ عملياتي‌ و هزينه‌هاي‌ بيشتر تعميرات‌ و نگهداري‌ مي‌شود

 

فن‌آوری ضد رسوب الکترونیکی 

داوود صفایی مدیرعامل شرکت فناور به رشد با اشاره به اهمیت مقابله به معضل خوردگی و زنگ‌زدگی فلزات در تاسیسات ساختمانی گفت: نيمي‌ از موارد حوادث‌ بويلر كه‌ منجر به خروج‌ آن‌ از مدار مي‌شود مربوط به‌ خوردگي سمت‌ آب‌ است‌ و رسوب‌گذاری‌ از سمت‌ داخل ‌علاوه‌ بر كاهش‌ بازده‌ بويلر باعث‌ فعال‌ شدن‌ مكانيزم هاي‌ مختلف‌ خوردگي‌ مي‌شود. تنها عاملی‌ كه‌ سبب‌ محافظت‌ لوله‌هاي‌ واتروال‌ از سمت‌ آب‌ مي‌شود تشكيل‌ لایه‌نازک‌ مگنتيت‌ است‌. 

 

این فعال حوزه فناور با اشاره به دیگر معایب معضل خوردگی فلزات در تاسیسات ساختمانی گفت: در موقع‌ بروز این‌گونه‌ حوادث‌ بايد ديگ‌ بخار به‌صورت‌ اضطراري‌ متوقف‌ و تعمیر شود. معايب‌ خوردگي‌ فلز در محیط کاری‌ نيز مضاف‌ بر خرابی‌های‌ فوق‌ است‌ براي ‌توقف‌ خنك‌ كردن‌ و رفع‌ عيب‌ قسمت‌ معيوب‌، انجام‌ تعميرات‌ و راه‌اندازی‌ مجدد ديگ‌ بخار نياز به‌دقت‌ قابل‌ملاحظه‌ای‌ دارد. 

وی در ادامه افزود: هرقدر که ‌قدرت‌ توليدي‌ واحد بيشتر باشد به‌ همان‌ نسبت‌ توقف‌ خارج‌ از برنامه‌اي‌ آن‌ زيان ‌اقتصادي‌ بيشتري‌ را در بردارد. براي‌ این‌که‌ از توقف‌های‌ اضطراري‌ دیگ‌های‌ بخار بنا به دلايل‌ فوق‌ جلوگيري‌ شود، بديهي‌ است‌ شرايطي‌ را بايد به‌ وجود آورد كه‌ باعث ‌جلوگيري‌ از تشكيل‌ رسوبات‌ و نيز خوردگي ‌فلزات‌ شود.

 

صفایی گفت: رسوباتي‌ كه‌ بر روي‌ سطوح‌ حرارتي‌ توليد بخار به‌ وجود مي‌آيند ازنظر تركيب‌ شيميايي ‌و فازي‌ و همچنين‌ ساختار خود کاملاً متفاوت‌اند. اكثر رسوبات‌، داراي‌ قابليت‌ كم‌ هدايت‌ گرما هستند و کم‌وبیش‌ به‌ طرز محكمي‌ به‌ سطح ‌فلز مي‌چسبند. درصورتی‌که‌ تجمع‌ رسوبات ‌بر روي‌ جداره‌ لوله‌ها به‌ چند صدم‌ ميليمتر برسد دماي‌ جداره‌ از حد مجاز براي‌ فولاد كربنيزه‌، حد مجاز 500 درجه‌ سانتيگراد است‌ بالاتر رفته‌ و اين‌ امر موجب‌ كاهش‌ استحكام ‌آن‌ و تشديد روند خوردگي‌ مي‌شود. 

این فعال حوزه فناوری با اشاره به دست یابی به فن آوری ضد رسوب الکترونیکی در کشور بیان کرد: این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم‌بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین 1500 تا 120،000 بار در ثانیه مولکول‌های آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و " کلسیت " به "آراگونیت" تبدیل می‌شود. آراگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله‌ها و مخازن نمی‌چسبد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا