نتیجه معکوس و مخرب مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رژیمی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، محققان دانشگاه ییل در آمریکا کشف کردند، در صورتی که "عدم انطباق" بین شیرینی و کالری مواد غذایی وجود داشته باشد، بدن فرآیند سوزاندن کالری را متوقف می‌کند.

به طور طبیعی شیرینی با میزان بیشتری از انرژی همراه بوده و هر چقدر که میزان شیرینی بیشتر باشد، کالری بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین مغز به در کنار هم بودن این دو عادت دارد و اگر این اتفاق نیفتد، مغز دچار اشتباه شده و این طور استنباط می‌کند که کالری کمتری برای سوزاندن وجود دارد.

این پژوهش جدید برای اثبات این امر کافی است که مواد مصنوعی، چه در غذا و چه در نوشیدنی، می‌توانند سیستم بدن را دچار اختلال کنند.

بدن ما به گونه‌ای تکامل یافته که از منابع انرژی موجود در طبیعت به طور موثر بهره ببرد. اما غذاهای مدرن دارای منابعی از انرژی هستند که بدن ما قبلا هرگز آن را تجربه نکرده است.

وقتی طعم شیرین و انرژی دریافتی از غذای مصرفی با یکدیگر هماهنگ نباشند، انرژی کمتری متابولیزه شده و سیگنال‌های ضعیف یا نادرست به مغز ارسال می‌شود که هر یک از این اثرات ممکن است بر سلامت متابولیسم تأثیر بگذارند.

برای انجام این مطالعه جدید، دانشمندان مغز 15 نفر را در هنگام مصرف نوشیدنی‌های رژیمی اسکن کرده و آنها را با نوشیدنی‌های معمولی مقایسه کردند. آنها همچنین میزان انرژی مصرفی بدن را نیز مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند هنگامی که عدم انطباق بین شیرینی و کالری وجود داشته باشد(همانطور که اغلب در مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رژیمی این اتفاق می‌افتد زیرا آنها شیرین نیستند)، کالری‌ها باعث تحریک متابولیسم بدن نشده و همچنین مدارهای پاداش در مغز نیز متوجه مصرف کالری نمی‌شوند و همین امر می‌تواند موجب مصرف بیشتر مواد غذایی و افزایش وزن شود.

دانشمندان می‌گویند این امر می‌تواند به توضیح مطالعات قبلی مبنی بر اینکه شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند سطح قند خون را افزایش داده و باعث دیابت شوند، کمک کند.

این تحقیق در مجله "Current Biology" منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا