چاپگر سه بعدی با قابلیت پرینت ۱۰ ماده‌ مختلف!

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما، اکثر چاپگرهای سه‌بعدی معمولی تنها قادر هستند که یک ماده را با گذاشتن یک لایه بر لایه‌ی بعد بسازند، چه پلاستیک یا فلز باشد و چه سرامیک یا چوب، و کاربر باید همیشه مراقب چاپگر باشد، چون ممکن است که روند چاپ به‌راحتی دچار اشکال شود.

چاپ سه‌بعدی چند ماده‌ای وجود دارد، استراتاسیس ساخت اولین چاپگر سه‌بعدی تمام‌رنگی چند ماده‌ای را در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ شروع کرد که می‌تواند اجسامی را از لاستیک و پلاستیک بسازد، اما قیمت آن حدود ۲۵۰۰۰۰ دلار است و هنوز روند چاپ کردن به دخالت انسان نیازمند است.

بااین‌وجود چاپگر جدید مولتی‌فب ام‌آی‌تی ممکن است که بار دیگر قواعد کار را بر هم بزند و سیستم چندکاره‌ای بسازد که فقط ۷۰۰۰ دلار قیمت دارد و قادر است با دردسر کمتری اجسام چند ماده‌ای و چندبخشی را تولید کند.

ابتدا، به رایانه‌ی مرکزی گفته می‌شد که کاربر چه چیزی را می‌خواهد. درحالی‌که نرم‌افزار چاپ کننده در حال اجرا است، رایانه نماهایی از چیزی که می‌خواهد چاپ کند را دریافت می‌کند، که با استفاده از نوعی فناوری به نام دیدِ ماشین از اسکنر سه‌بعدی داخل چاپگر سه‌بعدی فرستاده شده است.
در بعضی از چاپگرهای گران‌قیمت، تعدادی سیستم مکانیکی وجود دارد که بر روی چیزی که در حال چاپ است جلو و عقب می‌روند و با لمس کردن آن، کنترل می‌کنند که آیا همه‌چیز به‌خوبی چاپ می‌شود یا نه. البته، دیدِ ماشین متفاوت است و این کار را بدون لمس و با استفاده از همان سیستم اسکن انجام می‌دهد که ربات‌های داخل کارخانه‌ها کار خود را انجام می‌دهند.

اطلاعات هندسی سه‌بعدی که به‌وسیله‌ی اسکنر سه‌بعدی فرستاده شده، به رایانه‌ی چاپگر این توانایی را می‌دهد که خود را تنظیم کرده و اشتباهات خود را تصحیح کند. سپس رایانه می‌تواند روند چاپ را تنظیم کرده و تصمیم بگیرد که برای چاپ جسم موردنظر نیاز به استفاده از چه موادی دارد، به‌عنوان‌مثال یک تخته‌مدار.
همچنین کاربر می‌تواند بخشی تخصصی را به دستگاه داده تا به شیء در حال چاپ اضافه شود، و رایانه آن‌قدر باهوش است که روند چاپ را در اطراف آن ماده ادامه داده تا آن را به کار نهایی پیوند دهد.

چاپگر سه بعدی با قابلیت پرینت ۱۰ ماده‌ مختلف - فردانما - آینده صنعت تولید - فناوری چاپ سه بعدی ۵

خاویر راموس، مهندس محقق سی‌اس‌ای‌آی‌ال و یکی از نویسندگان این مقاله‌ی تحقیقی گفت: “با مولتی‌فب، ما می‌توانیم دنیای سنتی تولید را با چاپ سه‌بعدی پیوند دهیم، و با استفاده از آن‌ها، می‌توانیم تعداد زیادی از اجسام جدید که اکنون قادر به ساخت آن نیستیم را تولید کنیم.”
“در حال حاضر، چاپگرهای سه‌بعدی بر روی چاپ نمونه‌های اولیه تمرکز دارند، اما حولی گریل می‌تواند چیزهایی را چاپ کند که دقیقاً بعد از چاپ، قادر به کار کردن هستند و از چندین ماده با خواص مختلف ساخته‌شده‌اند.”

تا حالا، محققان سی‌اس‌ای‌آی‌ال توانسته‌اند لنزهای ال‌ای‌دی، دسته‌ی چاقویی که تیغه‌ی چاقو را در برگرفته و قالب تلفن‌های هوشمند در اطراف تلفن هوشمند را چاپ کنند. اما آن‌ها امید دارند که از مولتی‌فب در ساخت محصولات الکترونیکی، عکس‌برداری پزشکی، ریزحسگرها و محصولات مخابراتی استفاده شود.
گام بعدی برای محققان چاپ سه‌بعدی اجسامی است که دارای موتور و سیلندر می‌باشند. اگر محصول نهایی قادر به کار کردن باشد، می‌تواند درهای زیادی را برای چاپ سه‌بعدی وسایل الکترونیکی پیشرفته مانند ربات‌ها بگشاید.

راموس گفت: “طراحان و مهندسان عادت داشته‌اند که فقط با یک ماده طراحی کنند، برای همین کل الگوهای طراحی باید تغییر کند. این کار به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید نیاز دارد، و ما طراحان و مهندسان باید نگرش خود را نسبت به طراحی عوض کنیم.”
“تصور کنید که فردی می‌خواهد یک بازکننده‌ی الکترونیکیِ بطری را طراحی کند، اما۷۰۰۰ دلار برای خرید چنین چاپگری ندارد. در آینده آن‌ها می‌توانند با داشتن طرح خود وارد فد‌اِکس شده و با قیمتی مناسب، تعدادی از محصولات نهایی خود را چاپ کنند. استفاده‌های کارآمدی مانند این، هدف و آرزوی نهایی من است.”

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا