برنامه فضایی هند، الگویی برای کشورهای کمتر توسعه یافته

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشریه مذکور که به رصد تحولات آسیا و اقیانوسیه می پردازد با ذکر اینکه دست اندرکاران برنامه فضایی هند تا کنون گامهای بسیار بزرگی برداشته اند، تاکید کرد با این حال این کشور هنوز هم برنامه های زیادی در دستور کار دارد.
دیپلمات در توضیح ادعای خود نوشت: در فوریه امسال جهان با حیرت شاهد بود که سازمان تحقیقات فضایی هند موسوم به ایسرو صد و چهار ماهواره نانو را همراه با یک ماهواره هفتصد و چهارده کیلویی با استفاده از تنها یک راکت و در مدت زمان کوتاه سی دقیقه در مدار زمین قرار داد.
از این تعداد تنها سه مورد از ماهواره ها به هند تعلق داشتند بطوریکه 96 فروند از آنها متعلق به شرکت های آمریکایی و بقیه هم به قزاقستان، رژیم صهیونیستی، سوییس، هلند و امارات تعلق داشتند. این عملیات باعث شد که هند از روسیه که قبلا رکورد پرتاب 37 ماهواره در یک عملیات را در دست داشت پیشی بگیرد.
البته این اولین مورد از موفقیت های هند در فعالیت های فضایی خود نبود بطوریکه در سال 2014 نیز این کشور به عنوان چهارمین کشور جهان توانست یک ماهواره را در مدار مریخ که به سیاره سرخ معروف است قرار دهد. آنچه این موفقیت را چشمگیر کرد این نکته بود که هند در اولین تلاش و آنهم با بودجه ای بسیار کمتر از آنچه برای ساختن یک فیلم فضایی در هالیوود هزینه می شود این برنامه را انجام داد.
این موفقیت ها شهرت هند به عنوان یک کشور صرفه جو در ساخت و پرتاب ماهواره را افزایش داده و همچنین به کشورهای دیگر ثابت کرد که عرصه فعالیتهای فضایی تنها مختص کشورهای ثروتمند غربی نیست.
علیرغم موفقیت های حاصله، کارشناسان فکر می کنند که هند با توجه به رشد روزافزون نیاز جوامع به خدمات ارتباطی اهمیت هر چه بیشتری در زمینه اکتشافات فضایی و خدمات فضایی مانند پرتاب ماهواره پیدا خواهد کرد.
به همین خاطر است که دولت هند هر سال به طور مستمر بودجه سازمان تحقیقات فضایی هند را افزایش داده است. با اینحال، بودجه این سازمان که در حال حاضر یک میلیارد دلار است تنها حدود پنج درصد از بودجه هفده و نیم میلیارد دلاری ناسا است.
علیرغم بودجه کم، دولت هند قدم های بزرگی برای افزایش فعالیت های فضایی و اعتلای جایگاه خود در جهان برداشته که از آن جمله می توان به برنامه 'در هند بسازید' و 'هند دیجیتالی' اشاره کرد. همچنین در کنار برنامه هایی برای تقویت بنیه اقتصادی چنین فعالیت هایی، سازمان تحقیقات فضایی هند خود را آماده می کند که در چند ماه آینده تور ماموریت به ماه انجام دهد.
پیشرفتهای فضایی هند فقط به دستاوردهای داخل کشور محدود نشده است چرا که این کشور اخیرا توافقی با روسیه امضا کرده است که بر اساس آن متخصصین روسی مهارتهای مکانیکی و تکنیکی به مهندسین هندی خواهند آموخت.
مهندسان و محققین هندی از اواخر سال 2017و یا اوایل سال میلادی جدید به یادگیری فنون ساختن ماشین های مختلف از همتایان روس خود خواهند پرداخت.
برنامه فضایی هند در اصل در سال 1962 یعنی زمانی که یک پروفسور نجوم به نام یو آر رائو در محل یک کلیسای مطرود در سواحل هند شروع به تحقیق درباره ماهواره ها کرد آغاز شد. برخلاف دو کشور قدرتمند آن زمان یعنی آمریکا و شوروی که در برنامه فضایی خود اهداف نظامی را دنبال می کردند، هدف اصلی پروفسور رائول کمک به کشور خود برای دستیابی به خودکفایی برای غلبه بر مشکل کمبود مواد غذایی و از بین بردن فقر بود. هجده سال بعد، وی همراه با گروهی از دانشمندان هموطن خود که در این محل گرد آمده و اولین سازمان تحقیقات فضایی هند را ایجاد کرده بود توانست اولین ماهواره بومی این کشور را به فضا بفرستد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا