ایستگاه فضائی را زنده از تلویزیون ناسا ببینید

در پی اعلام برنامه ریزی جهت انجام یک ماموریت شش ساعته راهپیمائی فضائی در ایستگاه بین المللی فضائی، تلویزیون اختصاصی ناسا در نظر دارد این رویداد را به صورت زنده پخش کند. این ماموریت قرار است در تاریخ 17 آگوست (برابر با 26 مرداد) در ساعت 10 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (EDT) آغاز شود.

این ماموریت در فضای خارج از ایستگاه بین المللی فضائی صورت گرفته و قرار است در آن 5 ماهواره نانو به صورت دستی در موقعیت کاری قرار گیرند که البته همه این ماهواره ها دارای وظایف و عملکرد علمی نبوده و تنها برخی از آن ها ماموریت علمی دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، ماموریت فوق قرار است توسط دو فضانورد اهل روسیه و در قالب ماموریت 52 به سرپرستی فرمانده فئودور یورچیکین (Fyodor Yurchikhin) و مهندس پرواز سرگئی ریازانسکی (Sergey Ryazanskiy) انجام شود.  این ماموریت در فضای خارج از ایستگاه بین المللی فضائی صورت گرفته و قرار است در آن 5 ماهواره نانو به صورت دستی در موقعیت کاری قرار گیرند که البته همه این ماهواره ها دارای وظایف و عملکرد علمی نبوده و تنها برخی از آن ها ماموریت علمی دارند. یکی از این ماهواره های مینیاتوری و بسیار کوچک دارای بدنه ای است که صفحات آن توسط چاپگرهای سه بعدی طراحی شده اند. یکی دیگر از این ماهواره های مکعبی شکل، به پژوهشگران در مطالعه مدارهای تحتانی زمین یاری کرده و تمام آن از مواد چاپگرهای سه بعدی ساخته شده است.

دیگر ماهواره ای که قرار است طی این راهپیمائی فضائی مورد بهره برداری قرار گیرد، به مناسبت بزرگداشت و یادبود شصتمین سالگرد پرتاب ماهواره Sputnik 1 وارد مدار خواهد شد. ماهواره Sputnik 1 نخستین ماهواره ساخته شده توسط انسان محسوب می شود. البته این تاریخ همچنین مقارن با یک صد و شصتمین سالروز تولد دانشمند مشهور روسیه یعنی کنستانتین تسیوکولوفسکی (Konstantin Tsiolkovsky) از پیشگامان دانش فضانوردی و راکت های فضائی نیز هست.

فضانوردان ایستگاه بین المللی فضائی در ماموریت پیش روی خود همچنین قرار است مجموعه ای از نرده ها و دستگیره های مخصوص را نیز در خارج از ایستگاه بین المللی نصب کرده و همچنین پروژه ای مبتنی بر مطالعه میکروب ها و  موجودات میکروسکوپی خارج از ایستگاه بین المللی را نیز آغاز خواهند کرد.

 

احسان محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا