پرواز ایمن با هواپیماهای بدون خلبان

این مطالعه که با سرمایه گذاری بانک UBS انجام شده نشان می دهد در دهه بعدی و به لطف بهره گیری از طیف گسترده ای از فناوریهای نوظهور شاهد به کارگیری هواپیماهای بدون خلبان خواهیم بود که ناوبری آن به طور کنترل از راه دور صورت می گیرد.
بخشی از این مطالعه نشان می دهد همزمان با توسعه فناوری هواپیماهای بدون خلبان تا 27 میلیارد پوند از هزینه ها کاسته شده و همزمان مسافران نیز به دلیل کاهش هزینه ها و کمتر شدن قیمت بلیط رضایت بیشتری پیدا می کنند.
بر پایه این گزارش، مسافرانی که در آمریکا طی دهه آتی سوار بر هواپیماهای بدون خلبان می شوند شاهد کاهش 11 درصدی در هزینه ها خواهند بود.
شاخص ترین کاهش ها مربوط به هزینه های ناشی از آموزش و به کارگیری خلبان در هواپیماهای سالهای بعد خواهد بود. این گزارش تخمین می زند از بابت توسعه این فناوری در هر سال چیزی درحدود 24 میلیارد پوند در هزینه های معمول صرفه جویی شود که در نوع خود رقم بسیار بزرگی است.
با این حال این برآورد تنها به فاکتور هزینه ها نپرداخته و به موضوع مهم و حیاتی ایمنی هم اشاره کرده است به طوریکه دیگر خبری از خطای انسانی در کار نبوده و حمل و نقل مسافران با ایمنی بیشتری صورت می پذیرد.
اما از طرفی دیگر تصور می شود مسافرانی که سوار بر هواپیماهای بدون خلبان می شوند تاحدی دچار استرس و نگرانی می شوند زیرا می دانند که خبری از خلبان به عنوان یک نیروی انسانی نخواهد بود و قابل تأمل اینکه بیش از نیمی از سؤال شوندگان در گزارش UBS یعنی حدود 54 درصد گفته اند سوار چنین هواپیماهایی نخواهند شد حتی اگر قرار باشد هزینه کمتری بپردازند.
این گزارش نشان می دهند بین 18 تا 34 درصد از سؤال شوندگان و همچنین آنهایی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اشتیاق دارند که سوار بر هواپیمایی شوند که در آن خبری از خلبان نیست.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا