سه گونه گیاهان مرتعی استان مرکزی در معرض انقراض است

به گزارش سیناپرس، یوسف یوسفی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: 6 گونه از 10 گونه ‌گیاهان مرتعی انحصاری استان در وضعیت کمبود اطلاعات، سه گونه در وضعیت آسیب‌پذیر، یک گونه در وضعیت کم خطر قرار دارند و سه گونه موسیر، آنغوزه و بادرنجبویه دنایی به‌ دلیل خشکسالی، پراکنش محدود جغرافیایی و برداشت بی‌رویه و غیراصولی از مراتع در معرض انقراض هستند. 
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، گونه گیاهی قره داغ نیز در معرض تهدید قرار دارد که محافظت هرچه بیشتر از آن نیازمند تخصیص اعتبار و توجه ویژه از سوی مسئولان است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم و بحران های اقلیمی از جمله خشکسالی ها، تغییر کاربری اراضی، چرای بی رویه و برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی از جمله عواملی است که گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کند. 
یوسفی گفت: بسیاری از گونه‌های گیاهی و مرتعی نقش کلیدی در اکوسیستم و طبیعت دارند و نبود آنها در چرخه اکوسیستم با آسیب‌های جدی همراه است و خسارت های جبران ناپذیری را برای منطقه به همراه دارد. 
وی، بیمه مراتع و اراضی طبیعی را یکی از راهکارهای جبران خسارت مراتعداران در برابر سیل، خشکسالی و تگرگ عنوان کرد و گفت: هم اکنون 2 میلیون هکتار عرصه مرتعی در استان مرکزی وجود دارد که در سال جاری با اقدام های انجام شده 60 هزار هکتار آن در برابر حوادث طبیعی بیمه شده است 
گیاهان استان مرکزی از 71 خانواده گیاهی، 440 جنس و یک هزار و 100 گونه است. 
بر اساس مطالعات، از مجموع 10 گونه گیاه انحصاری استان مرکزی هشت گونه گیاهی در سطح جهانی و 2 گونه در سطح کشور مختص استان است. 
موسیر از جمله گیاهان در معرض استان مرکزی که به طور پراکنده در مناطق کوهستانی استان در محدوده ارتفاعی 2 هزار تا 2 هزار و 500 متر از سطح دریا و در شهرستان های اراک، شازند، تفرش و آشتیان خمین و در اطراف چشمه ها می روید. 
آنغوزه در محدوده ارتفاعی 2 هزار تا 2 هزار و 700 متر از سطح دریا به طور بسیار پراکنده و محدود در کوه های راسوند شهرستان شازند و کوه سفیدخانی اراک و ارتفاعات کلاغ نشین اراک و بر و روی صخره ها پراکنش دارد. 
بادرنجبویه دنائی، زرین گیاه این گیاه در محدوده ارتفاعی یک هزار و 900 تا دو هزار و 500 متر از سطح دریا و به طور پراکنده در مناطق کوهستانی شهرستان های ساوه، غرق آباد و آشتیان در شیب صخره ای رویش دارد. 
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا