۴روش ساده و کاربردی برای کم کردن حجم فایل‌های صوتی!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،بسیاری از افرادی که به‌عنوان موسیقی‌دان، آهنگساز و حتی دی‌جی مشغول به کار هستند، اکثر اوقات باید روش‌های کم کردن حجم فایل‌های حاوی موسیقی را بلد باشند تا در حین کار دچار مشکل نشوند. نه‌تنها این افراد بلکه افرادی نیز که در دسته علاقه‌مندان به موسیقی و شنوندگان آن هستند، نیاز به داشتن مهارت و دانش کافی در زمینه کم کردن حجم فایل‌های موسیقی دارند. درواقع کم بودن حجم فایل چه موسیقی و چه فایل‌های دیگر یعنی نیاز کمتر به فضای ذخیره‌سازی که خود یکی از مشغله‌های ذهنی بسیاری از متخصصان در زمینه ذخیره‌سازی داده و اطلاعات است.

یکی از فاکتورهای مهم و اساسی که بر روی میزان حجم فایل حاوی موسیقی تأثیرگذار است، اندازه bitrate است. همان‌طور که می‌دانید bitrate درواقع تعداد بیتی است که در هر ثانیه از طریق یک شبکه دیجیتالی می‌تواند منتقل شود. یعنی تعداد بیتی که در ثانیه پردازش می‌شود. هرچه تعداد این بیت‌ها بیشتر باشد کیفیت موسیقی بهتر است اما حجم آن بیشتر می‌شود. از طرفی هرچه تعداد بیت‌ها کمتر شود کیفیت موسیقی پایین‌تر می‌آید اما در عوض حجم فایل کاهش می‌یابد. متخصصان معتقدند که میزان ‌bitrate بستگی به شنونده و نوع کاربرد موسیقی دارد.

در این مطلب قصد داریم تا شمار ا با ۴ روش کاربردی و ساده برای کم کردن حجم فایل‌های موسیقی آشنا کنیم.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که آیا تمام  داده‌های فایل حفظ شود؟ در این صورت با وجود فشرده‌سازی و کم کردن حجم همچنان اندازه فایل نسبتاً زیاد خواهد بود. گزینه دیگر حفظ میزان متناسبی از داده‌های فایل صوتی و حذف بخشی از داده‌های غیرضروری آن و در عوض داشتن فایلی با حجم کمتر. هرچند در این حالت کیفیت صدا پایین خواهد آمد اما ذخیره و نگهداری فایل آسان‌تر خواهد بود.

audio-files

در بسیاری از مواقع نیازی به ذخیره فایل با حجم بالا نیست و انتخاب گزینه دوم عاقلانه‌تر است. بسیاری از افراد از طریق تلفن‌های هوشمند همراه به پادکست‌ها و یا موسیقی گوش می‌دهند و برای راحتی بیشتر از هدفون استفاده می‌کنند. اکثر هدفون‌ها نمی‌توانند موسیقی‌هایی که صدای باکیفیتی دارند را به‌خوبی پخش کنند و برای همین کاربر تفاوتی بین موسیقی با صدای باکیفیت و موسیقی با صدای کیفیت پایین‌تر را از طریق هدفون تشخیص نخواهد داد.

البته اگر برای کاربر فضای ذخیره‌سازی مهم نباشد و فضای کافی برای ذخیره‌سازی فایل‌های با حجم بالا را داشته باشد، پس چه‌بهتر که فایل‌های بزرگ‌تر که کیفیت صدای بهتری دارند را ذخیره کند. چون در برخی موارد کاربر می‌تواند به‌جای هدفون از پخش‌کننده‌های موسیقی باکیفیت‌تری استفاده کند و در این حالت بین موسیقی باکیفیت‌تر و موسیقی باکیفیت پایین‌تر تفاوت زیادی وجود خواهد داشت. از طرفی امکان تبدیل فایل‌های باکیفیت بالا به کیفیت پایین وجود دارد اما امکان تبدیل فایل‌های باکیفیت پایین به فایل‌های باکیفیت بالا اصلاً وجود ندارد.

یکی از راه‌‌های کاهش حجم فایل‌های صوتی یا موسیقی استفاده از ‌iTune است.

برای کم کردن حجم فایل صوتی با استفاده از این روش کافی است روی گزینه Preference در منوی بازشو iTune کلیک کنید و سپس گزینه import setting را انتخاب کنید. پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن می‌توان روش ورود فایل را از طریق منوی Import Using تغییر داد. در بسیاری از مواقع استفاده از فرمت MP3 بهترین انتخاب خواهد بود. با استفاده از انتخاب گزینه Setting و سپس انتخاب گزینه Custome می‌توان در فضای مصرفی، صرفه‌جویی بیشتری داشت.

گام بعدی شامل انتخاب فایلی است که باید حجم آن کم شود. بعد از انتخاب فایل موردنظر و انتخاب گزینه ‌Create  MP3   Version  بر اساس تنظیمات انتخاب‌شده از سوی کاربر iTune شروع به کم کردن حجم فایل صوتی می‌کند و بعد از اتمام کار فایل در لیست  موسیقی‌های iTune قابل مشاهده خواهد بود.

راه دیگر استفاده از Monkey’s Audio است.

بسیاری از کاربران قادر به تمایز قائل شدن بین فایل‌های MP3 320 کیلوبایتی یا kbps و فایل‌های ۱۴۱۱ کیلوبایتی یا kbps نیستند. بنابراین استفاده از solid bitrate برای کاربران معمولی انتخاب مناسبی خواهد بود. درواقع کیفیت عالی برای فایل‌های صوتی بیشتر دغدغه افرادی است که با موسیقی و صوت به‌صورت حرفه‌ای سر و کار دارند و نمی‌خواهند کیفیت صوتی فایل از بین برود.

monkeys-audio

استفاده از Monkey’s Audio به آن دسته از کاربرانی پیشنهاد می‌شود که کیفیت صدا برایشان بسیار اهمیت دارد. این سرویس قادر است حجم فایل صوتی را بدون فشرده کردن کیفیت صدا کم کند. مزیت این سرویس ویژگی متن‌باز بودن آن است. درواقع با استفاده از این ویژگی بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران خرفه‌ای می‌توانند از آن در برنامه‌های کاربردی خود استفاده کنند. این سرویس رایگان است و به راحتی از طریق جستجوی گوگل قابل دسترسی است.

ازجمله روش‌های کاربردی دیگر می‌توان به Audacity اشاره کرد.

این سرویس برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که نه کاربر اپل هستند و نه عضو سرویس iTune. این سرویس یا اپلیکیشن برای تمام سیستم‌عامل‌ها قابل دسترسی است

audacity

این اپلیکیشن قابلیت‌های زیادی برای ثبت و ویرایش فایل‌های صوتی دارد و علاوه بر این‌ها یکی از بهترین اپلیکیشن‌های فشرده‌سازی فایل صوتی است. البته واسط گرافیکی کاربری این اپلیکیشن کمی پیچیده است به خصوص برای افرادی که تاکنون با چنین اپلیکیشن‌هایی سر و کار نداشته‌اند. اما روش کم کردن حجم فایل در Audacity بسیار ساده و آسان است.

مرحله اول شامل کلیک روی دکمه Edit and Open  برای انتخاب فایل مورد نظر است. مرحله دوم انتخاب گزینه Project Rate است که به کاربر امکان کاهش میزان rate فایل صوتی را می‌دهد. در صورتی که فایل مورد نظر در حالت استریو باشد، انتخاب گزینه Splite Stereo Track و سپس انتخاب گزینه mono باعث می‌شود تا حالت استریو فایل صوتی حذف شود. یعنی به‌جای استفاده از دو track در فایل از یک track استفاده خواهد شد و این یعنی کاهش حجم فایل.

اپلیکیشن Audacity به کاربر امکان دست‌کاری موج‌های صوتی فایل صوتی را می‌دهد. اگر مثلاً یکی از این موج‌ها بر روی حالت ساکت یا Silent باشد، می‌توان بخش flat فیل صوتی را حذف کرد. بعد از انجام مراحل بالا، برای تبدیل فایل و ذخیره آن به هر قالبی مثلاً فرمت ‌Mp3 کافی است از منوی File گزینه Export as MP3 انتخاب شود. و فایل به‌صورت MP3 و یا هر فرمت دیگر ذخیره شود.

این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اینترنت موجود و قابل دانلود است.

آخرین روش و یکی از روش‌های بسیار خوب استفاده از سرویس‌های فشرده‌سازی تحت وب است.

اگر کاربر نخواهد نرم‌افزاری را دانلود و نصب کند، برای فشرده‌سازی فایل‌های صوتی می‌تواند از سرویس‌های آنلاین موجود تحت وب استفاده کند. بسیاری از این سرویس قابلیت‌هایی شبیه به آنچه که نرم‌افزارهای نام‌برده شده ارائه می‌دهد در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

audio-podcast

یکی از انتخاب‌های بسیار خوب می‌تواند سرویس تحت وب ۱۲۳app’s Online Audio Converter باشد. با استفاده از این سرویس کاربر می‌تواند فایل‌های صوتی روی هارد کامپیوتر و یا حتی در گوگل درایو و Dropbox را فشرده کند.

واسط گرافیکی این سرویس بسیار ساده و کاربرپسند است و به کاربر امکان تبدیل هر نوع فرمت به هر نوع فرمت دیگر را می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس آنلاین فرمت‌هایی مثل MP3، WAV، M4A، FLAC، و حتی فرمت‌های دیگر و غیرمعمول‌تر مثلاً فرمت رینگ تن آیفون نیز قابل شناسایی و استفاده هستند. کاربر می‌تواند با استفاده از یک لغزنده میزان bitrate را در اندازه‌های ۶۴، ۱۲۸، ۱۹۲ و ۳۲۰ تنظیم کند. برگه تنظیمات پیشرفته یا همان Advanced setting به کاربر امکان انتخاب گزینه‌های استریو و یا منو برای فایل خروجی را می‌دهد. بعد از اعمال تنظیمات مناسب، در پایان گزینه Convert باعث اعمال تغییرات بر روی فایل صوتی مورد نظر خواهد شد.

این سرویس آنلاین امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به اعمال تبدیلات روی چندین فایل به‌صورت هم‌زمان اشاره کرد. حتی با استفاده از این سرویس می‌توان صدای فایل‌های ویدیویی را نیز ثبت کرد و یک فایل صوتی از روی فایل ویدیویی ساخت.

از همه مهم‌تر اینکه تمام فایل‌هایی که با استفاده از این سرویس ویرایش می‌شوند بعد از چند ساعت حذف می‌شوند و هیچ کاربر دیگری نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

همان‌طور که مشاهده کردید روش‌های بسیار زیادی برای کمک کردن و فشرده‌سازی فایل‌های صوتی وجود دارد که در این مطلب به ۴ روش برتر و کاربردی‌‌تر اشاره شد. هر کاربر می‌تواند با توجه به نوع کاربرد و نحوه استفاده از فایل صوتی یکی از روش‌ها را انتخاب و فایل خود را فشرده و یا کم حجم‌تر کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا