رویکردی نوبرانه!

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، محمد رحیم بیرقی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی ‎اراک، با اشاره به تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه، از نظر اسلام پدیده طلاق را منفورترین حلال خدا دانست و بیان داشت: «طلاق تنها برای برون رفت از یک بحران جدی در امر ازدواج است. این پدیده شوم و آسیب اجتماعی در زندگی‎ها سنتی کمتر رؤیت می‎شود. برای نمونه در برخی مناطق روستایی و شهرستان‎های کوچک مرسوم است زن و شوهر به هیچ وجه حق طلاق ندارند».
وی افزود: « به هر میزان ساختارهای اجتماعی، بنیادی، بنیانی، اصولی و سنتی در میان خانواده‎ها بیشتر باشد، طلاق کمتر رخ می‎دهد ولی امروز به سبب پیشرفت فنّاوری و به وجود آمدن شبکه‎های اجتماعی پدیده‎های اجتماعی مانند طلاق بیشتر شده است».
بیرقی با بیان این‎که به هر میزان وسایل ارتباطی بیشتر شود، حجم ارتباط سالم میان اعضای خانواده از هم گسسته می‎شود، اضافه کرد: «با افزایش ارتباطات اجتماعی، مرز نگاه دینی و سنتی نسبت به مسائل روز به روز شکسته و قبح آن کمتر می‎شود. امروزه به سبب گسترش فضای ارتباطاتی در محیط خانواده و کار، آسیب‎های ویژه‌ای به وجود آمده و این خود پاشنه آشیل و نقطه عطف گرفتاری زوجین در خانواده است. افراد به وسیله ارتباطات اجتماعی به وظایف زوجی خود کمتر توجه می‎کنند».
این کارشناس مسائل اجتماعی، به وجود آمدن دوست‌یابی‌های غیرشرعی و ارتباط ناصحیح و نامشروع را از اثرات منفی فضای مجازی برشمرد که سبب افزایش طلاق می‎شود و خاطر نشان کرد: «در سال‎های گذشته شبکه‎های مجازی و ارتباطی گسترش‌یافته و دولت‎ها نیز به این موضوع افتخار می‎کنند، درحالی‌که این موضوع خود سبب افزایش و رشد طلاق در میان افراد شده است. در برخی مناطق شهری مانند کلان شهرها از هر ۵ ازدواج دو ازدواج به طلاق منجر می‎شود و برخی مناطق مانند تهران، اصفهان، مرکزی و… پیشانی حجم بالای این آسیب هستند. بنده مرکز آمار نیستم که بتوانم آمار دقیقی در این زمینه ارائه دهم و این میزان میانگینی است ولی دوستان بنا دارند آمار رسمی‎ طلاق را به واسطه حجم آسیب بالا آن منعکس نکنند تا خانواده‎ها بیشتر گرفتار این نگرانی نشوند».
بیرقی با بیان این‎که درباره طلاق عاطفی نمی‎توان درصد درستی ارائه داد چرا که ثبت رسمی نمی‌شود، تصریح کرد: «وقتی از هر پنج ازدواج دو ازدواج به طلاق منجر می‎شود مسلماً در دوتای دیگر از این تعداد طلاق عاطفی مقدمه کارشان است. البته بسیاری از خانواده‎ها به سبب نگاه سنتی، وجود فرزند، آبروی خانواده و… ترجیح می‎دهند با تمام گرفتاری‎ها، زندگی خود را ادامه دهند ولی طلاق رسمی رخ ندهد در حالی که گرفتار طلاق عاطفی هستند. حجم این تعداد نیز بسیار بالاست».
این استاد دانشگاه با تأکید بر این‎که با پاک کردن صورت مسأله نمی‎توان طلاق را کاهش داد، تصریح کرد:  «بسیاری از امکانات را بدون دانستن فرهنگش استفاده می‎کنیم. رهبر معظم انقلاب در سال ۷۶ در دیدار با وزیر ارشاد وقت می‎فرمایند: گزارشی از کارهای فرهنگی را بفرمایید. وزیر می‎گوید: اینترنت را بسیار توسعه داده‌ایم. حضرت آقا می‎فرمایند: برای مصون سازی جامعه مخاطب چه کرده‌اید؟ می‎گوید: داریم فکرهایی می‎کنیم. آقا می‎فرمایند: شما یک سگ هار بدون قلاده را در میان مردم رها کرده‌اید بعد می‎خواهید فکر کنید که قلاده آن را بسازید؟!»
استاد دانشگاه آزاد اسلامی اراک خاطرنشان کرد: « نخست باید فرهنگ استفاده از وسایل را به مردم آموزش داد. تا آموزش نداده و آگاه بخشی نکنیم که منجر به تغییر نگرش شود، نباید انتظار تغییر رفتار از جامعه مخاطب را داشت. خانواده‎های امروزی را باید به آگاهی و بینش رساند که این کار با سرمایه‌گذاری ویژه به همراه پژوهش در جامعه مخاطب به وقوع می‎پیوندد. درباره پدیده طلاق یا هر پدیده دیگری باید جامعه هدف را آگاه کنیم. اگر امروز انرژی خودمان را برای آموزش هزینه نکنیم در آینده باید بیش از آن‎ها را برای جمع کردن آسیب‎ها هزینه کنیم. پیشگیری بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است. باید پیش از این‎که طلاق مانند موریانه ریشه‎های جامعه را بخورد با آن مقابله کرد».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا