ششمین برج مخابراتی دنیا بر روی گسل پایتخت

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران قرار دارد. این برج با ارتفاع 435 متر، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان بشمار می‌رود.

رتبهنام برجکشور
1اسکای تریژاپن
2کانتونچین
3سی انکانادا
4اوستانکیوروسیه
5ارینتال پیرلچین
6میلادایران
7کوالالامپورمالزی

7 برج بلندمرتبه دنیا 

این برج در حالی به عنوان یکی از نمادهای تهران محسوب می‌شود که به باور بسیاری از متخصصان، این برج روی سامانه گسل «شهرک قدس» بنا شده است و دکتر ناطق الهی، محقق حوزه مدیریت بحران با تاکید بر اینکه این برج بر روی گسل بنا شده است، بر ضرورت ساخت و سازها با رویکرد علمی مدیریت بحران در شهر تهران تاکید کرده است.

تهران لرزه‌خیر

دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، رییس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تهران را یک شهر لرزه‌خیز توصیف کرد و افزود: تهران یکی از شهرهای پرخطر از نظر زلزله‌خیزی است.

وی با اشار به زمین‌لرزه‌های تاریخی کلان شهر تهران، اظهار کرد: تهران شاهد زلزله‌های تاریخی زیادی بوده، ولی در حدود 200 سال اخیر تقریبا در محدوده تهران زلزله مهمی رخ نداده است، ولی نباید تصور شود که امکان رخداد زلزله در تهران منتفی است.

زلزله‌های تاریخی تهران که از سال 1830 تاکنون زلزله مهمی رخ نداده است

سالبخشگسلاندازه
300 میلادیریپارچین ری7.6
743 میلادیدروازه خزرگرمسار7.2
855 میلادیریکهریزک7.1
958 میلادیطالقانمشا7.7
1117 میلادیکرجتهران7.2
1665دماوندمشا6.5
1815 میلادیدماوندمشانامعلوم
1830دماوندمشا7.2

ناطق الهی، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده دوره بازگشت زلزله‌های تهران حدود 158 سال است، یادآور شد: آخرین زلزله تهران در سال 1830 میلادی با بزرگی بیش از 7 ریشتر در دماوند بوده است. حال با قبول این واقعیت تمام فعالیت‌های یک شهر لرزه‌خیز باید در وهله اول بر مبنای پایداری و توسعه آن با توجه به موضوع زلزله باشد، نه بر اساس احساسات فردی یا گروهی.

وی با تاکید بر ضرورت انتخاب شهرداران تهران از میان افراد علمی، اظهار کرد: سیاست توسعه بدون توجه به زلزله انجام شده؛ چراکه ساختمان‌های بلندمرتبه، تأسیسات زیربنایی، پل و سایر موارد در هر منطقه بدون توجه به پهنه‌بندی لرزه‌ای و ایمنی در کل شهر تاسیس شده است.

رییس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با بیان اینکه بر این اساس سر هر پروژه‌ای که می‌رویم، مشکلات فراوان را مشاهده خواهیم کرد، افزود: متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به فایل‌های اطلاعاتی چنین پروژه‌هایی، ممکن نیست بر اساس حدس و گمان و برداشت‌های عینی و استنتاج‌های مهندسی در خصوص آنها صحبت شود.

وی ‌پل طبقاتی صدر و زیر گذر پل نواب را از نمونه‌های این پروژه‎ها نام برد و یادآور شد: پروژه موزه حجاب و عفاف در منطقه 5 تهران و زیر گذر پل نواب از دیگر نمونه‌ها است.

برج میلاد در هراس زلزله

ناطق الهی با اشاره به وضعیت برج میلاد، گفت: برج میلاد در مسیر یک گسل است و این برج درست بر روی این گسل بنا شده است.

وی در این باره توضیح داد: در محدوده بین اتوبان حکیم و همت تنها دو ساختمان مهم وجود دارد که اولی برج میلاد و دومی بیمارستان میلاد است و مابقی زمین‌های روی گسل، خالی از سکنه هستند.

این محقق مدیریت با بیان اینکه کلنگ ساخت برج میلاد در سال 76 بعد از 3 سال کار تحقیقاتی بر زمین زده شد و سرانجام در سال 87 به بهره‌برداری رسید، این سوال را مطرح کرد که تیم تحقیقاتی که از میان 17 نقطه در تهران رأی به ساخت برج درست روی گسل را داده، دقیقا این تصمیمش بر اساس چه منطقی بوده است؟

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است، این است که این برج با ارتفاع 435 متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان است، اما بر روی گسل ساخته شده است.

تصویر شماتیک از گسل‌های تهران و اطراف آن

ناطق الهی با تاکید بر اینکه اثرات زلزله‌ها بر روی سازه‌ها بستگی به کانون رخداد زلزله دارد، توضیح داد: زلزله اگر نزدیک باشد یا دور، دو اتفاق مختلف رخ می‌دهد. به این صورت که خاک همانند یک نوع فیلتر عمل می‌کند. اگر زلزله‌ای در محدوده دورتر از تهران مثلا شعاع 150 کیلومتری به داخل اتفاق بیفتد، سازه‌ها به دلیل پدیده فرکانسی دچار تشدید شده و مشکل‌ساز می‌شود، ولی اگر مثلا در شهر تهران رخ دهد سازه‌های کوتاه شاید بیشتر دچار آسیب‌ شوند، چون زمانی برای فیلتراسیون خاک وجود ندارد.

وی با انتقاد از گودبرداری‌های اطراف برج میلاد، یادآور شد: این امر در کنار زلزله‌خیزی شهر تهران شرایط بدتری را برای این‌ سازه که در چند متری گسل قرار دارد، فراهم کرده است و باید به طور جدی نگران این سازه باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا