فناوری چاپ سه بعدی در حال تغییر دادن صنعت پزشکی است

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،امروزه شما می‌توانید کفش، جواهرات، خودکار و حتی خودروهای سه بعدی شده را خریداری کنید. آگاهان بخش نرم‌افزار در حال بررسی هستند تا وارد شدن بهساخت بازی برای چاپگر سه بعدی را ارزیابی کنند. متل به‌تازگی از چاپگر سه بعدی برای کودکان را نام تینگ‌میکر رونمایی کرد.

تنها در سال ۲۰۱۴،صنعت فناوری چاپ 35,2 درصد رشد داشته است.. بااینکه این صنعت در سال ۲۰۱۵ شاهد رکود اندکی شده است، ابداعات با محصولات چاپ سه‌بعدی شده در میان طیف گسترده‌ای از صنایع قابل‌مشاهده است؛ اما شاید جالب‌توجه‌ترین پیشرفت در فناوری چاپ سه بعدی را می‌توان در دنیای پزشکی یافت، جایی که فناوری چاپ سه بعدی در حال دگرگون کردن همه‌چیز است، مخصوصاً اینکه قیمت ساختن قرص های ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی و فناوری آن در دسترس تر شده است.

چاپ سه بعدی در حال تغییر دادن صنعت پزشکی است

فناوری‌های پزشکی غالباً بعد از ورود به بازار بسیار پرهزینه بوده و به‌تدریج از هزینه‌ی آن‌ها کاسته می‌شود؛ اما بسیاری از راه‌حل‌های چاپ سه‌بعدی با قیمت‌های قابل قبولی راهی بازار می‌شوند. این تغییر، توانایی این را دارد که روند افزایشیِ هشداردهنده‌ی خدمات پزشکی را به‌کل دگرگون کند و این کار را دقیقاً زمانی انجام دهد که انفجار جمعیتی در حال آوردن فشار مضاعف بر روی سیستم سلامت است.

به‌عنوان‌مثال متخصصان، نوعی پوست چاپ‌شده‌ی سه‌بعدی برای مصدومان حوادث سوختگی ساخته و تراشه‌ی راه هوا را برای بچه‌های مبتلا به تراکئوبرونکومالاسی ساخته‌اند که می‌تواند راه‌های هوای کوچکی را اطراف ریه‌های در حال فروپاشی ایجاد کند. این تراشه‌ی راه هوا بسیار قابل‌توجه است چون آن‌ها اولین ایمپلنت سه‌بعدی ساخته‌شده برای بچه‌ها هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که همراه بیمار رشد کنند. این ایمپلنت‌های پزشکی با موفقیت بر روی سه کودک، بین سنین سه تا شانزده ماه، در آوریل ۲۰۱۵ آزمایش‌شده‌اند. این تراشه‌ها می‌توانند در طول چند ساعت ساخته شوند و قیمت هرکدام از آن‌ها تنها ۱۰ دلار است.

بخشی از دلایل ارزان بودن راه‌حل‌های چاپ سه‌بعدی شده در این فناوری به این دلایل است که: فرایند ساختی جامد دارند، اشیاء سه‌بعدی از روی مدل دیجیتالی ساخته می‌شوند و استفاده از فرایند افزوده که در آن هر لایه بر روی لایه‌ی بعدی قرار می‌گیرد تا شکلی دلخواه را به وجود بیاورد. این فرایند به این معنی است که اشیاء می‌توانند به‌صورت مستقیم از روی مدل سه‌بعدی ساخته شوند که این کار باعث افزایش دقت شده و امکان هرگونه اشتباهی را از بین می‌برد. علاوه بر آن، از فنون ساخت قبلی متمایز است چون به‌جای جدا کردن (با بریدن، سوراخ کردن، شکستن و غیره.) از روش اضافه کردن استفاده می‌کند. این ضایعات و جدا کردن‌ها باعث بالا رفتن هزینه می‌شوند؛ اما چاپ سه‌بعدی دیگر با این مشکل روبرو نیست.

تعداد زیادی از راه‌حل‌های پزشکی چاپ سه‌بعدی شده هنوز در مراحل آزمایشی هستند، اما آزمایش‌های اولیه در زمینه‌های گوناگونی موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

در مرحله‌ی تحقیقی، دانشمندان دانشگاه پرینستون با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ،گوش بیونیکی ساخته‌اند که می‌تواند امواج رادیویی را بشنود. امواجی که گوش طبیعی انسان‌ها قادر به شنیدن آن‌ها نیستند. این کار در پروژه‌ای برای اکتشاف امکان ترکیب الکترونیک و بافت زنده صورت گرفته است.

این پروژه اولین تلاش گروه برای ساختن اندامی کاملاً کارا انجام‌شده است و گوشی که ساخته‌اند نه‌تنها توانایی تقلید عملکرد گوش انسان را دارد، بلکه می‌تواند فراتر از توانایی‌های انسانی نیز عمل کند. با توجه به مقاله ای که توسط این محققان به‌صورت آنلاین منتشر شد، «[زمینه‌ی سایبرنتیک] توان آن را دارد که اعضای یدکی برای بدن انسان تولید کند، یا حتی اندام‌هایی را بسازد که توانایی آن‌ها فراتر از کارهایی باشد که اعضای طبیعی بدن قادر به انجام دادنشان هستند.» همان‌طور که جراحی با اعضای مصنوعی خارجی موفقیت‌آمیز بوده‌اند، امکان چاپ سه‌بعدی کبد، کلیه و ریه می‌تواند به واقعیت تبدیل شود و مشکل ایستادن طولانی‌مدت در صف دریافت عضو اهدایی را از بین ببرد.

پیشرفت‌های بسیار زیاد دیگری نیز درزمینه‌یفناوری چاپ سه بعدی زیستی انجام‌گرفته است و تعداد زیادی از آن‌ها نیز بخشی از جراحی‌ها و درمان‌های موفق بوده‌اند. تنها در درمان سرطان، چاپ سه‌بعدی گام‌های بزرگی را به سمت جلو برداشته است. در سال ۲۰۱۴، محققان با استفاده از نرم‌افزار اسکن صورت و چاپ سه‌بعدی راهی سریع و ارزان را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توانبرای افرادی که به دلیل سرطان چشم جراحی شده اند، اعضای مصنوعی صورت را ساخت. تنها در سال گذشته، در ۲۰۱۵، گروه دیگری از محققان متوجه شدند که می‌توان ایمپلنت‌های قابل‌تجزیه و بر اساس مشخصات بیمار ساخت تا بتوانبه صورت موثر تری عفونت های استخوانی و سرطان استخوان را درمان کرد.

فناوری چاپ سه بعدی در حال تغییر دادن صنعت پزشکی است ۲اما چاپ سه‌بعدی پزشکی تنها برای مشکلات جدی پزشکی کاربرد ندارد. درواقع، ممکن است که این فناوری تبدیل به روش اصلی در رشته‌ی پزشکی و درمان‌بخش وسیعی از مردم شود.مچ پای جایگزین چاپ سه بعدی شده،قالب گچ سه بعدی شده و قرص‌های چاپ سه‌بعدی شده تنها در دو سال گذشته ساخته‌شده‌اند و نرخ موفقیت دلگرم‌کننده‌ای را نیز داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال قالب گچ چاپ سه‌بعدی شده استخوان را ۴۰ تا ۸۰ درصد سریع‌تر از قالب‌های معمولی درمان می‌کند. با قرص‌های چاپ سه‌بعدی شده می‌توان اشکال جدیدی را ساخت که کاملاً سرعت آزادسازی دارو در بدن را تغییر خواهند داد.

با کم شدن بیشتر قیمت‌ها، چاپ سه‌بعدی می‌تواند سفارشی‌سازی را بیش‌ازپیش ممکن می‌سازد و به‌تبع آن انجام درمان‌هایی که سابقاً غیرممکن بودند را آسان‌تر کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا