جاده های متحرک در اوج ترافیک

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما، ماشین های انتقال موانع(بی‌تی‌ام) که به آنها ماشین زیپ یا زیپ جاده هم گفته می‌شود، ماشین‌آلات سنگینی هستند که از آنها برای جابجایی موانع (بلوک‌های) جداکننده خطوط در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها برای کاهش حجم ترافیک در ساعات شلوغی استفاده می‌شود.

شما بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده‌ی کاری در حال برگشتن به خانه هستید، اما در مسیر برگشت ترافیک سنگینی ایجادشده است. شما به‌شدت کلافه شده‌اید و خودروها تقریباً جابه‌جا نمی‌شوند. با نگاه به لاین مخالف که کاملاً خلوت است، به خودتان می‌گویید که ای‌کاش می‌شد خودروِ خود را به‌طرف دیگر منتقل می‌کردید؛ حالا که کسی از آن استفاده نمی‌کند، حداقل شما سهمی از آن ببرید.

اگر مسیر برگشت شما معمولاً این‌طور است، پس شما حتماً از به کار بردن زیپر استقبال خواهید کرد. زیپر ماشینی است که می‌تواند یک لاین را از یک سمت جاده به سمت مخالف آن اضافه کند. با کاربردی که این ماشین دارد، نام برازنده‌ای برایش انتخاب‌شده است. از این ماشین در پلِ گلدن گیت استفاده می‌شود.

جاده های متحرک در اوج ترافیک - فردانما - آینده ماشین آلات صنعتی (۲)

این ماشین یک کانال به شکل اس انگلیسی در قسمت زیرین خود دارد که هریک از بلوک‌های روی خط میانی اتوبان را که ممکن است تا ۴۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد از سطح جاده بلند کرده و به خط دیگر منتقل می‌کند. از این طریق با افزایش یک خط به خطوط اتوبان در سمتی که میزان ترافیک در مقدار اوج است، از حجم ترافیک کاسته می‌شود. این بلوک‌ها به وسیله زنجیرهای فولادی به هم متصل شده‌اند تا در عین انعطاف‌پذیری، یک مانع محکم را ایجاد کنند.

موانع (بلوک‌های) متحرک در شهرهای اوکلند، منترئال کبک، فیلادلفیا پنسیلوانیا، نیویورک، هونولولو در هاوایی، سن‌خوزه پورتوریکو، بوستون ماساچوست، واشیگنتون، دالاس در تگزاس، سانفرانسیسکو، سن دیه‌گو در کالیفرنیا، سیدنی و نیوساوت‌ولز به صورت دائمی استفاده می‌شوند. همچنین بسیاری از شهرهای دیگر نیز از این موانع به صورت موقتی به هنگام عملیات ساختمانی استفاده می‌کنند.

نوع دیگری از این ماشین از دو ماشین باریک‌کن استفاده می‌کند که همزمان با هم کار می‌کنند. از این ماشین برای اتوبان‌های دوطرفه (اتوبان‌های که امکان حرکت ماشین در هر دو جهت در آن وجود دارد که بر اساس شرایط و موقعیت موجود، جهت حرکت ماشین‌ها در آنها تعیین می‌شود) استفاده می‌شود تا به کمک موانع متحرک، دو خط رفت و برگشت را از هم جدا کنند. خطوطی که توسط این ماشین ایجاد می‌شود را گاهی اوقات «خطوط زیپی» می‌نامند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا