افشای منابع آلودگی هوا

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،یکی از نرم‌افزارهای کاربردی جدید تلفن هوشمند و دستگاه‌های کنترل‌کننده‌ی ارزان، دسترسی به اطلاعات منابع آلودگی را گسترش داده‌اند.نرم‌افزار بلو مپ که توسط موسسه امور همگانی ومحیط زیست و با کمک مالی سی و موسسه‌ی علی‌بابا ساخته‌شده است، اطلاعات مربوط به میزان آلوده‌کنندگی بیش از ۳۰۰۰ کارخانه‌ی تولید زغال‌سنگ، فولاد، سیمان و پتروشیمی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ماه جولای، شرکت اوریجین تکنالوژِی روش لیزر اگ را شروع کرد. دستگاهی به‌اندازه‌ی کف دست که با اندازه‌گیری ذرات معلق در هوا، آلودگی هوا را در محیط‌های بسته یا باز می‌سنجد.

ما جون، بنیان‌گذار و مدیر شرکتی مستقر در پکن به نام آی‌پی‌ای گفت: «آگاه کردن مردم از منابع آلودگی محلی باعث افزایش فشار برای کنترل دودهای خارج‌شده از دودکش‌های کارخانه‌ها می‌شود.»

نقشه‌ی آلودگی هوا موجود در تلفن همراه و لیزر اگ جدیدترین موارد در کنترل بر روی اطلاعات مربوط به کیفیت هوا هستند که به‌جای دادن این اطلاعات به تعداد اندکی از مسئولین، آن را در اختیار جمع کثیری از مردم قرار می‌دهد. این راهکارها باعث افزایش فشار بر مسئولان حکومتی برای پاسخگویی نسبت این مشکلات شده است. تعداد بی‌شماری از نرم‌افزارهای تلفن همراه، ازجمله آن‌هایی که توسط شرکت سینا و شرکت تولید فناوری نرم‌افزاری موجی فنگیون (پکن) تولیدشده‌اند به مردم چین این امکان را می‌دهد که به‌صورت زنده به اطلاعات مربوط به کیفیت هوا دست پیدا کنند. اطلاعاتی که سابق بر این فقط در دسترس مقامات دولتی بود.

مری گلگر، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: «مشکل دائمی چین برای کنترل و کاهش آلودگی هوا نمونه‌ی خوبی از هراسِ حکومت نسبت به تبدیل‌شدن مشکلات معیشتی به درخواست برای تغییرِ سیاست‌های حکومتی است.»

حتی حکومت هم‌ دست‌به‌کار شده است. وزارت حفاظت از محیط‌زیست هم در پایان سال ۲۰۱۳ نرم‌افزاری به نام «کیفیت هوای سرسری» را با کمک شرکت علوم زیست محیطی جوشینگ منتشر کرده است.

کو کانکوشی، مدیر فناوری هان جوشینگ گفت: «با بالا رفتن اطلاعات مردم درباره‌ی آلودگی هوا، فشار بیشتری به حکومت وارد خواهد شد. این کار باعث می‌شود که آن‌ها بر روی منابع آلوده‌کننده نظارت کرده و صنایع سنگین را ارتقاء دهند.»

کو می‌گوید که منبع اطلاعات مربوط به کیفیت هوا از مرکز ملی نظارت بر محیط‌زیست چین، اداره‌های محلی حفاظت از محیط‌زیست و منابع غیر چینی مانند صفحه‌ی اینترنتی سفارت آمریکا در پکن گرفته می‌شوند.

کیفیت هوا موضوعی بحث‌برانگیز در چین است. مردم از سال ۲۰۱۲ در حال افزایش فشار بر حکومت برای منتشر کردن زودتر از موعد اطلاعات مربوط به میزان آلودگی هوا هستند؛ به‌خصوص سطح پی‌ام۲٫۵ که مضرترینِ ذرات برای سلامتی بدن هستند.

اندازه‌گیری‌ها حاکی از وجود ۲۶۷ میکروگرم در مترمربع در ساعت ۱۰ صبح بود. بر اساس مرکز نظارت بر محیط‌زیست شهرداری پکن، این میزان مربوط به ‌روز دوشنبه و نزدیک به میدان تیان‌من ثبت‌شده است. سازمان بهداشت جهانی درباره‌ی قرار گرفتن دائمی در معرض غلظتی بیش از ۲۵ میکروگرم هشدار داده است.

به نظر می‌رسد که در دسترس بودن اطلاعات مؤثر بوده است. به‌خصوص با ورود هوای سردتر که دلیل آن مه‌دودی است که اخیراً پکن و بخش‌های شمالی چین را پوشانده است.

برای اولین بار در پکن بین هشتم دسامبر تا ظهر دهم دسامبر وضعیت قرمز اعلام شد. بیتسِ ۲۷ ساله که اصلیت او سوئیسی بوده و قبلاً یکی از مجری‌های تلویزیونی چین بود گفت: «همه متوجه شدند که وضعیت محیط‌ زیست بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.»

لی یاخوان، در گفتگویی در منطقه‌ی فوچینینگمنِ پکن گفت: «با افشای بیشتر اطلاعات، حساسیت عمومی بالاتر رفته است و امید است که حکومت بتواند کاری انجام دهد. درهرصورت این محیط‌زیست خود ما است.»

تلاش‌ها برای تولید نرم‌افزارهای مرتبط با اطلاعات مربوط به هوا ادامه دارد. آی‌بی‌اِم در حال ساختن نوعی هوش مصنوعی برای مبارزه با آلودگی‌های سمی هوای پکن است. آن‌ها قصد دارند که برای پروژه‌های مشابهِ کنترل آلودگی هوا به دیگر شهرهای چین و هند کمک کند.

جاناتان بتی، سخنگوی آزمایشگاه‌های جهانی آی‌بی‌اِم گفت: «از منظر درگیر شدن با مسائل مربوط به آلودگی‌های هوا، آگاهی نسبت به محیط‌زیست در پکن بسیار بالا و به‌احتمال‌زیاد جزء بالاترین‌های دنیاست. ما با اداره‌ی محافظت از محیط‌زیست همکاری کرده‌ایم و به آن‌ها اطلاعاتی را داده‌ایم تا بتوانند بر اساس آن عمل کرده و این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهند.»