تحقق بودجه 4 درصدی پژوهش ماموریت وزیر علوم دولت دوازدهم باشد

به گزارش سیناپرس، «تورج محمدی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره انتظار از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آینده به عنوان معاون پژوهشی یک دانشگاه گفت: وزیر علوم دولت دوازدهم باید با دانشگاه های حوزه این وزارتخانه از نزدیک آشنا باشد، مدیریت دانشگاه را تجربه کرده باشد و مسایل و مشکلات فراوان دانشگاه ها را بشناسد.
وی افزود: همچنین ارتباط صنعت با دانشگاه هنوز به خوبی شکل نگرفته است و دستگاه های مختلف به جز چند دستگاه از جمله وزارت نفت به دانشگاه ها اعتماد ندارند.
استاد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: وزیر علوم باید همه ظرفیت ها را برای توسعه پژوهش به کار بگیرد و از اتاق فکرهای دانشگاه ها در جلسات روسا و معاون دانشگاه ها بیشتر استفاده کند.
وی در اشاره به یکی از سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به 4 درصد تولید ناخالص داخلی که به رغم پیشرفت های حاصل شده هنوز به طور کامل محقق نشده است، ابراز امیدواری کرد: وزیر علوم آینده موانع سر راه تخصیص اعتبارات مورد نیاز پژوهش را بردارد و شعار چندین و چند ساله بودجه 4 درصدی پژوهش را محقق کند.
محمدی همچنین گفت: زیرساخت های پژوهشی در دانشگاه ها قدیمی است، دانشگاه ها از تجهیزات پژوهشی جدید مورد نیاز کم بهره اند و اگر انتظار داریم دانشگاه های ما تا 5 سال آینده در زمره 200 دانشگاه برتر قرار بگیرند این امر بدون سرمایه گذاری و توجه جدی میسر نخواهد بود. 
به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری سه شنبه گذشته (17 مرداد) اسامی وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد؛ اما در این فهرست اسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نبود.
گزینه های مختلفی از جمله دکتر علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه مطرح شده بود. 
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری چهارشنبه (18 مرداد) در مورد معرفی نشدن وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی گفت: برای وزارت علوم با یکی از برادران توافق شده بود که در لحظات آخر ایشان اعلام کردند من به دلایلی نمی توانم حضور داشته باشم.

احتمال تفاهم ایرانداک و معاونت های پژوهشی دانشگاه ها برای دسترسی به پایان نامه ها 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علم و صنعت همچنین در پاسخ به سوالی درباره جلسه اخیر معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر کشور شامل 13 دانشگاه به میزبانی این دانشگاه گفت: شانزدهمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر با دو دستور جلسه مشخص روز چهارشنبه برگزار شد.
تورج محمدی ادامه داد: دستور جلسه اول شکل گیری یک کنسرسیوم توسط دانشگاه های برتر برای انجام پروژه های بزرگ ملی و حل مشکلات کشور و دستور جلسه دوم پیگیری نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به روسای دانشگاه ها برای تفویض اختیارات بیشتر به معاونان پژوهشی به منظور کاستن از مشکلات پژوهش در سطح دانشگاه ها بود.
وی توضیح داد: در مورد دستور جلسه اول کامل بحث و دستور جلسه دوم به جلسه بعدی موکول شد. زیرا پیش از دستور نیز موضوع فراهم کردن دسترسی آزاد متقاضیان به پایان نامه های دانشجویی را بررسی کردیم.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ادامه داد: در شرایط کنونی کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها درصدی از پایان نامه ها را در اختیار متقاضی قرار می دهند و مجموعه ایرانداک تمایل دارد همه پایان نامه ها را در اختیار داشته باشد و در اختیار دانشجویان یا علاقمندان قرار دهد.
وی تصریح کرد: همه معاونان پژوهشی متفق القول هستند که زمینه سازی برای دسترسی آزاد به کل پایان نامه ها باید فراهم شود ولی به ملزومات آن نیز مانند جلوگیری از سرقت علمی و استفاده نادرست از پایان نامه ها باید توجه کرد.
محمدی با اشاره به ارائه لایحه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی گفت: این مصوبه هم در دستور کار مجلس شورای اسلامی است و با تصویب آن مقدمات برای در اختیار قرار دادن پایان نامه ها به متقاضیان بیشتر فراهم می شود. در مجموع معاونان پژوهشی دانشگاه ها انتظار دارند اگر پایان نامه ها را در اختیار مجموعه ایرانداک می گذارند خدمات متقابلی بگیرند.
استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در نهایت قرار شد جلسه مشترکی با مسئولان ایرانداک و تعدادی از معاونان پژوهشی دانشگاه ها برگزار و پیش نویس تفاهم نامه ای تهیه و در جلسه بعدی بررسی شود.
وی توضیح داد: در مورد تشکیل کنسرسیوم منتخب دانشگاه های برتر معاونان پژوهشی نگران هستند که به دلیل نبود سابقه درخشان کارهای گروهی و گسترش نیافتن فرهنگ آن فعالیت های بزرگ گروهی در دانشگاه ها به درستی مدیریت نشود و در نتیجه نتوانیم به نتیجه قطعی و درست برای حل مشکلات اصلی کشور برسیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا