امکان بازیابی حافظه مبتلایان آلزایمر باپروتئین جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، به اعتقاد محققان MIT‏ ،در بیماران مبتلا به آلزایمر برخی از ژن‌های درگیر در فرآیند شکل‌گیری حافظه غیرفعال می‌شوند و احتمالا مجموعه‌ای از آنزیم‌ها موسوم به HDAC مسئول این رخداد هستند.
در واقع آنزیمی موسوم به HDAC2 در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر شناسایی شده است که به عنوان کلید اصلی عملکرد ژن‌های مسئول تشکیل حافظه عمل می‌کند. به عبارت ساده‌تر آنزیم HDAC موجب می‌شود پروتئینی موسوم به histone به‌گونه‌ای DNA‌ را مسدود کند که کدهای ذخیره شده در آن قابل بازیابی نباشد.
در این تحقیقات محققان پروتئینی موسوم به Sp3 را شناسایی کردند که به آنزیم HDA2 در مختل کردن عملکرد ژن‌ها کمک می‌کند.
آنها امیدوارند شناسایی این پروتئین زمینه را برای تولید داروهای موثر در درمان آلزایمر و بازیابی حافظه مبتلایان به این بیماری فراهم کند.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می کند و به این ترتیب انتقال پیام های عصبی مختل می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.