کشف اسکلت انسان نمای 13 میلیون ساله

پژوهشگران در مطالعات و کاوش های جدید خود موفق به کشف یک جمجمه تقریبا سالم متعلق به نوعی میمون انسان نما از دوره میوسن  (Miocene) شدند. دوره میوسن در اصطلاح تخصصی به یک دوره زمین‌شناسی از دوره نئوژن اطلاق می شود که در زمان تقریبی 23 تا 5 میلیون سال پیش وجود داشت.  در این دوره گیاهان و جانداران جدیدی در کره زمین پدیدار شده و پستانداران و پرندگان تا آن هنگام به خوبی شکل گرفته بودندنهنگ ها، خوک‌های دریایی، و کتانجکها در زمین پراکنده شده بودند.

این جمجمه متعلق به میمون های انسان نما به یک نوزاد تعلق داشته و در منطقه حوزه آبگیر رودخانه تورکانا (Turkana Basin) در کشور کنیا به دست آمده است. فسیل فوق در ابعادی کوچک و مشابه یک توپ بیسبال بوده و بر اساس آزمایش های تاریخ گذاری و تعیین سن انجام شده مشخص شد که 13 میلیون سال پیشینه دارد. دانشمندان اعتقاد دارند با مطالعه و بررسی ویژگی های این جمجمه خواهند توانست اطلاعات بیشتری از اجداد مشترک انسان و نخستینیان به دست آورده و بخش های تاریکی از زندگی اجداد  میمون های عصر مدرن و انسان های نخستین را که حدود 7 میلیون سال پیش زندگی می کردند، مورد مطالعه قرار دهند. سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده عیسایا ننگو (Isaiah Nengo) از محققان کالج سی آنزو (Se Anza College) و موسسه پژوهشی حوزه رودخانه تورکانا قرار داشته و این مطالعات زیر نظر و با حمایت دانشگاه استونی بروک در حال اجرا است. وی در این رابطه گفت: «نوع دندان های موجود در این فسیل منحصر به فرد مشابه نمونه دندان های کشف شده در فسیل نخستینیان گونه Nyanzapithecus است اما دندان های آسیاب این موجود، بزرگتر از سایر گونه های کشف شده بوده و به همین دلیل باید آن را در رده ای جدید تقسیم بندی کرد. این گونه با عنوان ان . آلسی (N. alesi) نامگذاری شد که در زبان محلی به معنی اجداد است. »

گفتنی است عملیات تصویربرداری و عکسبرداری با اشعه ایکس از این فسیل توسط موسسه اروپائی  European Synchrotron Radiation Facility واقع در کشور فرانسه انجام شده و نتایج تصویربرداری ها نشان می دهد که خطوط رشد در دندان های این موجود بالغ نشدهو این  خطوط نشان می دهد که آلسی، در زمان مرگ حدود شانزده ماه سن داشته  است.

در این تصاویر همچنین دانشمندان موفق به شناسائی و مطالعه مجاری نازک استخوانی موجود در ساختار شنوائی و گوش این جانور شده و بررسی ها انجام شده حاکی از این حقیقت بود که نوع ساختار شنوائی آلسی نیز مشابه nyanzapithecines  است. در خاتمه گفتنی است مطالعات روی نمونه منحصر به فرد کشف شده فوق ادامه داشته و در تمامی موارد پیشین و تمامی گونه های nyanzapithecines  تنها بخش هایی از دندان ها به صورت فسیل به دست آمده بود.

احسان محمدحسینی