دخانیات همچنان عامل اصلی سرطان حنجره است

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، مهدی خواجوی‌ رییس انجمن گوش،حلق،بینی،سر وگردن در سومین کنگره تومور‌های سر و گردن که امروز پنج شنبه در بیمارستان میلاد برگزار شد،گفت: بیماری های سر و گردن زندگی بیمار را مختل می کند و امسال در این سمینار در حال به اشتراک گذاری درمان های غیر جراحی با لیزر از طریق دهان، بدون خارج کردن کل حنجره هستیم و روش های رادیوتراپ،شیمی درمانی،جراحی تلفیقی و روش های مختلف را از نگاه و تجربه های جراحان و متخصصین سر و گردن ،جراحان ترمیمی ،آنکولوژیست ها ، رادیوتراپیست و کل مجموعه های درگیر بتوانیم به یک راهکار بهتر با توجه به علوم روز جهانی برسیم.

رئیس سومین کنگره تومور‌های سر و گردن با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تاثیر و مشکلات افرادی که در معرض اشعه ها و پارازیت ها قرار دارند وجود ندارد گفت: برای اثبات یک موضوع احتیاج به آمار و مطالعات دقیق وجود دارد ولی احتمال دارد افرادی که در معرض امواج الکترومگنتیک قرار دارند مورد آسیب قرار بگیرند.
وی با اشاره به تاثیرات محیطی در افزایش سرطان گفت: آلودگی هوا، بیماریهای ویروسی، آلودگی های محیط کار، تغذیه غلط و مواردی که باعث بازگشت اسید معده و ریفلاکس در حلق می شوند از ریسک فاکتورهای سرطان سر و گردن محسوب می شوند.
خواجوی افزود : منحنی سرطان در ایران همانند کشورهای دیگر دنیا رو به افزایش است که دلیل اصلی آن مسائل اجتماعی، اقتصادی و همچنین افزایش سن متوسط افراد در جوامع بشری است به طوریکه‌ با افزایش سن احتمال بروز سرطان بیشتر و هر چقدر عمر طولانی تر باشد می تواند ریسک فکتورها رو افزیش دهد.
مدیر گروه سر و گردن دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه سیستم دفاعی بدن رابطه و وابستگی شدید با سیستم روحی و عصبی انسان دارد گفت: نقش استرس در روحیه افراد بسیار مهم و در کنترل سلول های سرطانی نقش زیادی دارد و کسانی که در مناطق روستایی خوش آب وهوا زندگی می کنند نسبت به شهرهای شلوغ کمتر به سرطان مبتلا می شوند. دو نفر که به سرطان یکسان مبتلا می شوند بدون شک کسی که روحیه قوی تری دارد می تواند بر بیماری غلبه کند.
وی افزود: خوانندگان،معلمان،خبرنگاران و کسانی که زیاد صحبت می کنند در معرض پلیپ ها و خال های حنجره قرار دارند که باعث گرفتگی صدا می شود ولی ریسک سرطان در آنها بیشتر نمی شود.

** افزایش سرطان حنجره در بانوان
نوید احمدی روزبهانی‌ متخصص حلق و بینی و دبیر علمی سمینار سر و گردن در ادامه مراسم گفت: تومورهای حنجره در ایران همانند تمامی کشورها یکی از شایع ترین تومورهای سر و گردن هستند و دربرگیری آن در آقایان بیشتر و در سن بین 50 تا 70 سالگی شایع است و در افراد سیگاری حدود 40 برابر افراد غیرسیگاری شیوع دارد در حال حاضر بواسطه مصرف رو به افزایش دخانیات توسط بانوان در ایران آمار سرطان حنجره در آنها نیز رو به افزایش است.
احمدی با اشاره به اینکه درمان همه سرطان ها در داخل کشور میسر است افزود: در بحث تشخیص ، درمان و بازتوانی تجهیزات ما در حد پیشرفته ترین کلینیک های آمریکای شمالی است و نیاز به اعزام بیمار به خارج از ایران نیست و تنها تفاوتی که با کشورهای پیشرقته وجود دارد در زمینه پژوهش ها است به نحوی که آنها تولید علم می کنند و ما مصرف کنندگان علم هستیم و هدف از این سمینارها این است که ما هم به جرگه تولید کنندگان علم اضافه شویم.
دبیر علمی سمینار تومورهای‌ سر و گردن با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری این کنگره‌ معرفی روش‌های درمانی توسط پزشکان داخل کشور است افزود : 2کارگاه شبیه‌سازی شده اتاق عمل در زمینه‌های جراحی و رادیوتراپی و همچنین کارگاه‌های برنامه‌ریزی درمانی و پنل‌های علمی با حضور متخصصان‌ داخلی کشورمان‌ انجام می‌شود.
وی افزود : هدف از برگزاری این سمینار به اشتراک گزاری تجربیات و دانش اساتید کشورمان با متخصصانی است که در زمینه فعلیت دارند موثر دارند و این سمینار قصد ایجاد دانش و مفهوم جدید ندارد و هدف انتقال دانش و تجربیاتی است که در سالهای گذشته بدست آمده ست و امسال تمرکز این سمینار بر سرطان های حنجره و حلق تحتانی است و سعی شده است کاربردی ترین روش های تشخیص درمان و بازتوانی مورد بحث قرارا گیرد و موضوعات علمی متعددی در قالب سخنرانی، میزگرد، پنل، کارگاه و جلسه پرسش و پاسخ مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.
سومین سمینار تومورهای سر و گردن در روزهای 19 و 20 مردادماه در مرکز همایش های بیمارستان میلاد با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان میلاد با حضور متخصصان گوش، گلو و بینی، جراحان سر و گردن، متخصصان رشته رادیوتراپی آنکولوژی، پاتولوژیست ها و رادیولوژیست ها برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا