فشار خون مرگبار ارمغان مصرف ماریجوانا

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که مصرف ماده مخدر موسوم به ماریجوانا می تواند خطراتی جدی برای سلامت در پی داشته و موجب افزایش مرگبار فشار خون شود. باربارا. ای . یانکی (Barbara A Yankey) پژوهشگر دانشگاه ایالتی جورجیا در این رابطه اعلام کرد: «تا کنون مطالعات کمی درباره تاثیر مصرف ماریجوانا بر سلامت سیستم اعصاب و قلب و عروق انجام شده است.»

مصرف ماریجوانا که در ایران به نام  های علف، گل، و گراس هم شناخته می شود بر خلاف سیگار تنها به سلامت عمومی آسیب نرسانده و استعمال آن می تواند خطر مرگ بر اثر فشار خون را تا سه برابر افزایش دهد.

در شرایطی که اطلاعاتی مبتنی بر پژوهش بلند مدت در رابطه با مصرف ماریجوانا وجود ندارد، پژوهشگران با تکیه بر اطلاعات پیشین مبتنی بر تحقیقات مرکز مطالعات ملی بهداشت و تغذیه ایالات متحده آمریکا و  بررسی گروهی از شرکت کنندگان بالای 20 سال، اقدام به بررسی و مطالعه تاثیرات این ماده مخدر بر سلامتی کردند.

در مطالعات انجام شده در سال 2005 و 2006 از شرکت کنندگان سوال شد که آیا از این ماده مخدر استفاده می کنند یا نه؟ در ادامه افرادی که به پرسش فوق پاسخ مثبت داده بودند به عنوان مصرف کنندگان ماریجوانا در نظر گرفته شده و سنی که برای نخستین بار اقدام به مصرف آن کردند نیز ثبت شده و میزان مصرف آن ها از ابتدای مصرف این مخدر تا زمان مطالعه و نوع  آن بررسی شد.

این اطلاعات در ادامه با اطلاعات پژوهش دیگری که توسط مرکز مرکز ملی اطلاعات و آمار بهداشت در سال 2011 میلادی صورت گرفته بود، ادغام شده و پژوهشگران بر پایه آن به بررسی میزان مرگ و میر ناشی از فشار خون، بیماری های قلبی و مغز و اعصاب پرداختند. در این مطالعات همچنین عواملی از قبیل میزان مصرف سیگار، سن، جنسیت، نژاد و … نیز مد نظر قرار داده شد.

در بین 1213 فرد شرکت کننده در این مطالعات، 34 درصد افراد هیچگاه ماریجوانا و سیگار مصرف نکرده بودند در حالی که 21 درصد به مصرف ماریجوانا اعتراف کرده، 20 درصد همزمان ماریجوانا و سیگار را همزمان مصرف کرده و 16 درصد از ماریجوانا استفاده می کردند در حالی که پیش از این به مصرف سیگار عادت داشته و 5 درصد در گذشته ماریجوانا استفاده کرده و آن را متوقف کرده بودند و 4 درصد نیز سیگاری بودند.

متوسط زمان مصرف ماریجوانا در بین شرکت کنندگان، 11 و نیم سال بوده و در این مطالعات مشخص شد که میزان خطر مرگ ناشی از فشار خون در مصرف کنندگان این ماده مخدر 3.42 برابر بیشتر از سایرین بوده در حالی که این میزان در افراد سیگاری 1.04 درصد بیشتر است. در این مطالعات همچنین اعلام شد شواهدی از تاثیر مستقیم مصرف این ماده در بیماری های قلب و عروق و مغز و اعصاب دیده نمی شود. شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی European Journal of Preventive Cardiology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

احسان محمدحسینی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا