ساخت دستگاهی برای ترمیم بافت های آسیب دیده درون بدن

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر،  محققان اوهایو نانو چیپ هایی را طراحی کرده اند که دارای دو جزء اصلی است. بخش اول یک چیپ مبتنی بر نانوتکنولوژی است که برای انتقال یک محموله به سلول های بالغ درون بدن زنده استفاده می شود و دوم خود محموله که یک محصول زیستی خاص برای تبدیل سلول ها به یکدیگر است.

این نانوچیپ ها احتیاجی به مقدمات پیچیده آزمایشگاهی ندارند و می توان از آن ها در زمان نیاز به طور مستقیم استفاده کرد. از طرف دیگر این رویکرد به هیچ عنوان تهاجمی نیست. این محصول می تواند به راحتی با یک شارژ الکتریکی کوچک در داخل بدن بیمار آزاد شود.

در بخش دیگر این مطالعه محققان از موش و خوک استفاده کردند و توانستند سلول های پوستی پاهای به شدت آسیب دیده این موجودات  که خون رسانی مناسبی نداشتند را به سلول های عروقی تبدیل کنند.

ظرف یک هفته، عروق خونی فعال درون این پاهای آسیب دیده فعال شدند و در هفته دوم، پا کاملا سالم شد. در تست های آزمایشگاهی، این تکنولوژی نشان داد که قابلیت باز برنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های عصبی را دارد.

محققان این مطالعه، هر چند دسترسی به چنین تکنولوژی را دور از ذهن می دانستند اما موفق به انجام آن شده اند و براین باورند که این تکنولوژی در ۹۸ درصد موارد جواب می دهد. با استفاده از این تکنولوژی، سلول ها تحت شرایط ایمنی بدن بقا می یابند و در نتیجه نیازی به سرکوب ایمنی نیست.

این تکنولوژی می تواند برای ترمیم بافت های آسیب دیده یا احیای عملکرد بافت های پیر از جمله اندام ها، عروق خونی و سلول های عصبی استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا