آگاهی و استفاده صحیح از برچسب موادغذایی باعث افزایش سلامتی می شود

به گزارش ایرنا دکتر سید سعید اسکویی در با تاکید بر اینکه خانواده ها باید علم و دانش تغذیه را فرا گیرند ، افزود: متاسفانه ما انسان ها در تغذیه به دو عامل خوشمزگی و قیمت بیش از کیفیت و خواص تشکیل دهنده آن توجه می کنیم.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت امسال با عنوان ایمنی غذایی از مزرعه تا سفره گفت: دو تعریف متفاوت از غذا و تغذیه وجود دارد که اصولا با یکدیگر متفاوت هستند به این معنا که غذا آن چیزی است که توسط انسان خورده می شود اما تغذیه به نیاز بدن می گویند.

وی همچین با اشاره به آماری از مصرف انواع مواد غذایی در استان قزوین خاطرنشان کرد: بدن هر فرد روزانه به حدود دو هزار و 400 کیلو کالری نیاز دارد اما در استان ما مردم تا میانگین 2 هزار و 800 کیلو کالری دریافت می کنند که موجب دریافت انرژی اضافی و ذخیره چربی در بدن و در نهایت چاقی و اضافه وزن 60درصد مردم استان شده است.

اسکویی افزود: همچنین مردم ما حدود دو برابر استاندارد جهانی شکر و 40 درصد بیش از نیاز واقعی خود روغن مصرف می کنند.

این مسوول یادآور شد: در حالی که نیاز روزانه هر فرد به کلسیم در حدود یکهزار میلی گرم است مصرف روزانه کلسیم در استان 500 میلی گرم و در حد نیمی از نیاز روزانه است.

رییس مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: همچنین کمبود ویتامین دی در بین حدود 80 درصد از جمعیت استان به عنوان ویتامینی که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارند در کنار سایر موارد دیگر نشان می دهد ما آنچه بدن به آن نیاز ندارد بیش از حد مصرف و آنچه به آن نیاز دارد مصرف نمی کنیم.

وی سرطان ها را دومین عامل مرگ و میر در استان برشمرد و گفت: سال گذشته یکهزار و 400 مورد بیمار سرطانی در استان شناسایی شد که در این مدت 880 مورد از فوتی ها ناشی از سرطان بوده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 70 درصد سرطان ها با سبک زندگی مردم ارتباط دارند که همین موضوع نشان می دهد می توان با اصلاح زندگی از بروز سرطان ها پیشگیری کرد.

وی مصرف دخانیات، بی تحرکی و تغذیه نادرست را از جمله عوامل بروز سرطان ها ذکر و اظهارکرد: می توان با رعایت اصول مختلف سلامت مانند پرهیز از مصرف دخانیات، فعالیت بدنی منظم، کنترل وزن، تغذیه سالم، محافظت در برابر عفونت ها و محافظت از پوست، رعایت اصول ایمنی در محیط کار و منزل و مراجعه به موقع به پزشک در صورت بروز علایم هشدار دهنده، از ابتلا به سرطان ها پیشگیری کرد.

اسکویی، سرطان های پوست، معده، کلون، پروستات در مردان و سینه در زنان را از جمله شایع ترین سرطان های ثبت شده در استان و کشور عنوان کرد و ادامه داد: مصرف غذاهای کم چرب، مصرف روزانه پنج وعده از سبزی و میوه ها، کاهش مصرف قند و شکر، افزایش مصرف فیبرها و آنتی اکسیدان ها و کاهش مصرف نمک نقش مهمی در کاهش ابتلا به سرطان ها دارند.

وی گفت: حتی در سرطان هایی که سابقه ژنتیکی در آنها موثر است اگر در سایه خود مراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع زودهنگام تشخیص داده شوند درمان پذیر هستند و شاید اگر افراد بدانند که حداقل نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنند.

رییس مرکز بهداشت استان قزوین افزود: آمار بروز سرطان ها در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر مطلوب تر است، اما شاهد روند افزایشی این بیماری ها هستیم که باید کنترل شوند از اینرو هم مردم باید در این زمینه آموزش ببینند و هم با اقدامات کنترلی از افزایش بروز سرطان ها در کشور جلوگیری کنیم.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی هر ساله بطور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر 182 نفر به سرطان مبتلا می شوند و 102 نفر نیز به دلیل سرطان فوت می کنند. 

سالانه حدود 85 هزار نفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلا شده و حدود 55 هزار نفر نیز به همین دلیل جان خود را از دست می دهند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا