گیم های ویدئویی موجب از بین رفتن ماده خاکستری مغز می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، محققان کانادایی عنوان می کنند این شرایط ممکن است برای برخی از بازیکنان بازی های ویدئویی باشد و برای سایر بازیکنان فایده هم داشته باشد.

با این حال محققانی که در این تحقیق حضور نداشتند معتقدند هیچ مدرکی دال بر مضربودن گیم های ویدئویی برای مغز وجود ندارد.

نتایج نشان می دهد فواید بازی گیم های ویدئویی از نوع تیراندازی، نظیر بهبود توجه و حافظه کوتاه مدت، ممکن است به بهای از بین رفتن ماده مغزی برای برخی افراد باشد.

به گفته محققان، تفاوت در فایده داشتن یا مضر بودن یک بازی به نوع بازی بستگی دارد.

محققان در این مطالعه از تست واقعیت مجازی، MRI، و ۹۰ ساعت بازی گیم با ۱۰۰ شرکت کننده که هم بازیکن حرفه ای و هم غیرحرفه ای را شامل می شد، استفاده کردند.

آنها از MRI برای ارزیابی تاثیر بازی بر هیپوکامپ، بخشی از مغز که به حافظه مکانی و دوره ای کمک می کند، استفاده کردند.

نتایج نشان داد ماده خاکستری در هیپوکامپ برخی بازیکنان که به اصطلاح برای یافتن مسیرشان در بازی ویدئویی اکشن از شیوه های مکانی استفاده می کردند، افزایش یافت. اما ماده خاکستری مغز کسانی که بواسطه واکنش آموخته طبق بازی های مشابه حرکت می کردند کاهش یافت.

به گفته محققان، بازیکنان مکانی برای فهم جغرافیای جهان درون بازی، نقشه های را در ذهن شان ایجاد می کنند، اما بازیکنان واکنشی، از شیوه شبیه یادگیری مسیری که هر روز آن را طی می کنند استفاده می کنند بدین ترتیب فرد بدون تفکر و فقط براساس نقشه خودکار ذهنی حرکت می کند.

به عنوان مثال کسانی که بازی Super Mario را بازی می کردند شاهد علائم رشد در هیپوکامپ یا بخش دیگری از مغز موسوم به قشر نفوذی مغز بودند.

محققان تاکید می کنند هرکسی که بازی ویدئویی انجام می دهد مبتلا به بیماری روانی نمی شود.

ورونیک بوهوت، عضو تیم تحقیق از دانشگاه مک گیل کانادا، در این باره می گوید: «ما می دانیم که افراد دارای ماده خاکستری کمتر در هیپوکامپ مغز بیشتر در معرض ریسک ابتلا به مشکلاتی نظیر شیزوفرنی، اختلال استرس پس از حادثه، افسردگی و آلزایمر قرار دارند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا