پرتاب اولين ماهواره مخابراتي جهان به نام اكو

این اولین پیغام بشر بود که با استفاده از ماهواره فرستاده میشد .اکو-1 و اکو-2 این نظریه را به اثبات رساندند که با استفاده از ماهواره میتوان عکس , صدا , و موسیقی را به فواصل دور ارسال کرد .

ماهواره های اکو بالن هایی با پوشش فلزی بودند و در ابتدا برای مطالعات اتمسفری در نظر گرفته شده بودند , ولی مهندسین مخابرات پیشنهاد کردند که از این ماهواره ها به عنوان ماهواره های مخابراتی استفاده شود .بازتاب پیام ها با استفاده از بدنه این ماهواره ها انجام میشد و در واقع آنها تجهیزات مخابراتی خاصی حمل نمیکردند .

اکو -1 در مدار 1519*1687 کیلومتری با زاویه میل 6/48 درجه قرار گرفت .اکو-1 بالنی با قطر 48/30 متر و وزن 76 کیلوگرم از فیلم پلی استر فلز پوش به قطر 127/0 میلیمتر ساخته شده بود .این ماهواره در واقع ماهواره مخابراتی منفعل بود چرا که تنها سیگنال ها را باز میتاباند و آنها را مخابره نمیکرد .اما این ماهواره به اثبات رساند که انتقال امواج مایکرو ویو از ماهواره امکان پذیر است .

اکو -1 به دلیل مدار کم ارتفاع و سطح درخشانش با چشم غیر مسلح قابل دیدن بود .این ماهواره 24 مه 1968 وارد جو و نابود شد . اکو-2 به دنبال اکو-1 پرتاب شد و آزمایش های مخابراتی غیر فعال را ادامه داد .این ماهواره 256 کیلوگرمی با قطر 1/41 متر از جنس فیلم پلی استر پوشیده با لایه نازکی از فلز , در مدار 1032 * 1315 کیلومتری با زاویه میل 5/85 درجه قرار گرفت .اکو-2 نیز فناوری انتقال امواج رادیویی, تلویزیونی و تلفنی در سراسر قاره را به نمایش گذاشت .این ماهواره 7 ژوئن 1962 از بین رفت .پس از ماهواره های اکو ناسا ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی فعال مانند تلستار و سینکام را دنبال کرد و از تجارب به دست آمده از ماهواره های اکو در توسعه این سامانه های مخابراتی بهره برد.

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا