با فرعون غول پیکر آشنا شوید

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد که احتمالا بقایای فرعون موسوم به به سا ناخت (Sa-Nakht) را باید قدیمی ترین انسان غول پیکر محسوب کرد. قابل توجه است که تقریبا در تمامی تمدن های باستانی شاهد حضور غول ها و موجودات عظیم الجثه ای هستیم که گاه در افسانه های اسکاندیناوی در برف و آتش زندگی کرده و یا در اساطیر یونانی به شکل تیتان ها به نبرد با خدایان باستانی بر می خیزند.  

نوعی اختلال به نام غول پیکری یا  gigantism که موجب رشد سریع و بیش از حد بدن انسان می شود؛ می تواند انسان هایی بزرگتر از حد عادی به وجود آورد که در بدن آن ها هورمون های رشد بیشتری تولید می شود.این پدیده عموما بر اثر وجود یک تومور در غده هیپوفیز مغز به وجود می آید.

به هر حال مطالعات پژوهشگران نشان می دهد وجود انسان های غول پیکر فراتر از افسانه ها بوده و نوعی اختلال به نام غول پیکری یا  gigantismکه موجب رشد سریع و بیش از حد بدن انسان می شود؛ می تواند انسان هایی بزرگتر از حد عادی به وجود آورد که در بدن آن ها هورمون های رشد بیشتری تولید می شود.این پدیده عموما بر اثر وجود یک تومور در غده هیپوفیز مغز به وجود می آید.

به تازگی تیمی از پژوهشگران در قالب پروژه مطالعه مومیائی های باستانی به بررسی اسکلتی پرداختند که در سال 1901 میلادی در نزدیکی منطقه بیت خلف در مصر کشف شده بود. مطالعات پیشین نشان می داد که این استخوان ها به سومین سلسله از فراعنه مصر تعلق دارد که حدود 2 هزار و 700 پیش از میلاد زندگی کرده و بررسی های پژوهشگران حاکی از آن بود که قد این فرد حدود 1 متر و 99 سانتیمتر بوده و احتمالا وی فرعونی است که در تاریخ ازاو با نام سا ناخت یاد شده است.

در همین رابطه میشائیل هابیخت (Michael Habicht) از پژوهشگران مصر شناس در موسسه فرگشت پزشکی دانشگاه زوریخ اعلام کرد: «قد بلند فرعون فوق الذکر از این نظر دارای اهمیت است که مطالعات پیشین نشان می داد متوسط قد مردم مصر در آن زمان حدود 170 سانتیمتر بود.»

وی در ادامه توضیحات خود گفت : «البته باید در نظر داشت که فراعنه مصر باستان نسبت به مردم عادی از تغذیه بهتری برخوردار بوده و در سلامت بیشتری به سر می بردند. این موضوع می تواند منجر به افزایش قد آن ها شده باشد با این حال قد این فرعون بسیار بلند تر از سایر فراعنه مصر از قبیل رامسس دوم است که حدود 100 سال پس از سا ناخت زندگی کرده و دارای قدی حدود 175 سانتیمتر بود. مطالعه روند تکامل بیماری ها و سیر آن ها دارای اهمیت زیادی در علم پزشکی امروز است.»  

از سوی دیگر باید در نظر داشت که در سلسله های نخستین فراعنه مصر قد افراد نسبتا کوتاه بوده و عموما از افراد کوتاه قامت در دربار استفاده می شد که هنوز دلیل این موضوع مشخص نیست.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در نسخه ماه جاری مجله تخصصی The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

احسان محمدحسینی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا