لزوم احتیاط بیشتر در تصویربرداری با ماده حاجب

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد پزشکان قبل از به‌کارگیری ماده گادلینیم، تحلیل هزینه و فایده می‌کنند. گادلینیم یک ترکیب شیمیایی است که معمولا قبل از تصویربرداری MRI در خون بیمار تزریق می‌شود.

پیش از این محققان دریافتند که احتمال تجمع گادلینیم در مغز وجود دارد و در مواردی که بیمار بیش از حد این ماده را دریافت کند خطر آسیب به کبد و پانکراس وی را تهدید می‌کند.
محققان بر اساس نتایج این تحقیقات مجموعه‌ای از تدابیر پیشگیرانه را در خصوص استفاده از گادلینیم و سایر فلزات سنگین که به عنوان عامل کنتراست در تصویربرداری‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارائه کرده‌اند. بر این اساس، پزشکان تنها زمانی باید از این ترکیبات شیمیایی استفاده کنند که فواید به‌کارگیری آن بیش از خطرات و مضرات این کار باشد.
خطرات به‌کارگیری عامل‌های کنتراست مانند گادلینیم تنها یکی از عواملی است که باید توسط فعالان حوزه سلامت مورد توجه قرار گیرد. صرف‌نظر از خطرات این ماده شیمیایی، در مورد بسیاری از بیماران به‌کارگیری گادلینیم مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شود. این ماده در شناسایی مجموعه‌ای از بیماری‌ها از جمله سرطان و امراض قلبی تاثیر بسیار مهمی دارد.
به اعتقاد محققان برای شناسایی پیامدهای استفاده از گادلینیم و سایر ترکیبات مشابه بر سلامت بیماران، تحقیقات بیشتری لازم است.
گزارش کامل این تحقیات در نشریه Lacent Neurology ‌منتشر شده است.