بادگیرهای ایرانی خورشیدی می‌شوند

این نوآوری از این جهت اهمیت دارد که، استفاده تواما از انرژی بادی و خورشیدی، عملکرد سیستم را تا حد مطلوبی افزایش می‌دهد که باعث می شود که سیستم در هر زمانی قابل استفاده باشد. بادگیر خورشیدی تلفیقی از توربین بادی ساوینوس (Savonius)  و سلول‌های خورشیدی، ایده‌ای نوین در جهت استحصال انرژی است و به کار گیری آن در مناطق بادخیز تامین شبانه روزی انرژی را تضمین می‌کند.

 در پژوهشی که اخیرا محققان دانشگاه آزاد اسلامی برای طراحی و ساخت بادگیر خورشدی در جهت تهیه طراحی و ساخت سیستم هیبریدی تولید برق و تهویه مطبوع هوا کردند موفق شدند که نمونه‌ی آزمایشگاهی بادگیر خورشید که تلفیقی از توربین بادی ساوینوس و بادگیر‌های تاریخی ایران به همراه پنل­های سیلیکایی خورشیدی است را تولید کنند. توربین ساوینوس  نوعی تورین است که به دلیل ساختار بسیار ساده و کاربردی، عملکرد فوق‌العاده در شرایط معمول دارد. بدنه اصلی این مجموعه با الهام از بادگیرهی هشت وجهی باغ دولت آباد یزد ساخته شده است. این امر سبب جذب حداکثری باد در داخل بادگیر شد و راندمان توان تولیدی باد و دبی جریان خروجی باد را افزایش می دهد.

 طراحی این مجموعه با استفاده از نرم افزار CATIA به انجام رسیده است. ساخت توربین این مجموعه با استفاده از تکنولوژی جدید ۳D-PRINTER  انجام شده است که بسیار دقیق و با کیفیت است.  در ساخت این مجموعه ۲ توربین سادوینوسی ساده و پیچش خورده استفاده شده است. در قسمت خورشیدی این مجموع از یک پنل خورشیدی ۱۰ وات استفاده شده است. جهت ذخیره سازی انرژی از یک باطری ۱۲ ولتی و ۴۵۰۰ میل آمپر استفاده شده است. همچنین جهت کنترل شارژ و دشارژ باطری این مجموعه از یک شارژ کنترلر استفاده شده است.

نتایج آزمایش نشان داد شروع توان دهی توربین باد از سرعت باد ۲ متر بر ثانیه شرو شده و در سرعت ۷ متر بر ثانیه توانی معادل ۹.۲۹ وات را برای ما به ارمغان می آورد. همچنین توان خروجی پنل خورشیدی این مجموعه در بیشترین حالت معادل ۱۳.۴۸ وات است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا