بالاترین آمار حوادث کشور، مربوط به سوانح ترافیکی است

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر صدیقه اعتماد سعید در نشست خبری نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، گفت: در اولین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث قصد داریم این پیشگیری را برجسته کنیم؛ زیرا مردم بسیاری سوانح و حوادث را تقدیر و سرنوشت می‌ دانند و فکر می‌ کنند این حوادث چه در حوزه ترافیک و چه در بلایای طبیعی به خاطر سرنوشت اتفاق میفتد، درحالیکه رخداد آنها تصمیم است.

وی خاطرنشان کرد: باید این گفتمان اجتماعی را تغییر بدهیم و به این سمت حرکت کنیم که می‌توان با یک انتخاب خوب، تصمیم‌هایی گرفت که حادثه ساز نباشد و آسیب‌های حاصله از سوانح و حوادث را کاهش بدهیم.

مدیر رادیو سلامت با بیان اینکه بالاترین حوادث کشور ما ترافیکی است، گفت: سه عامل انسانی، خودرو و شاخه ‌های آسیب ساز جاده‌ ای از جمله عوامل موثر در این حوادث هستند. همچنین عامل چهارمی که به این موارد اضافه می ‌شود، شرایط محیطی است. گاهی اوقات خطاهای انسانی در شرایط محیطی می‌ تواند حادثه آفرین ‌تر باشد. بنابراین باید به آموزش این موارد توجه بیشتری کرد.

دکتر اعتماد سعید به آموزش بستن کمربند ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: از دهه ٨٠ تا ٩٠، شاهد کاهش قربانیان حوادث ترافیکی بودیم که یکی از عوامل آن بستن کمربند ایمنی بود. با توجه به فرهنگ سازی گسترده ای که در این رابطه انجام شد، امروزه کسی بستن کمربند ایمنی را شوخی نمی‌ گیرد و در واقع به عنوان یک فرهنگ عمومی جا افتاده و پذیرفته شده است و کسی با بستن آن مقابله نمی ‌کند. در نتیجه فکر می ‌کنم می توان در مسیرهای دیگر نیز موفق بود.

وی با بیان این‌که پیشگیری از حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیاز به آموزش های عمومی به جامعه دارد، گفت: عدم ساخت اماکن تفریحی و مسکونی در حاشیه رودخانه‌ ها و توجه نکردن به جریاناتی که در این تفریح ‌گاه‌ ها می‌ تواند اتفاق بیفتد، نیاز به آموزش عمومی دارد.

وی افزود: ما در منطقه زلزله‌ خیزی زندگی می کنیم و اگر اتفاقی مثل سیل و زلزله بیفتد، باید نگرانی همراه با هوشمندی عاقلانه داشته باشیم تا باعث کاهش آسیب و پیشگیری شود و البته این نگرانی نباید باعث تشویش جامعه شود.

مدیر شبکه رادیویی سلامت، دومین علت مرگ و میر کودکان را سوانح و حوادث دانست و بیان کرد: این اتفاق خوبی برای کشور محسوب نمی‌ شود. در حالی که می‌ توان با آموزش ‌های لازم به خانواده‌ ها، آمار مرگ و میر کودکان را چه در حوادث ترافیکی و چه در حوادث خانگی کاهش داد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خانه مادران تحصیل ‌کرده، حوادث کمتری برای کودکان رخ می ‌دهد. همچنین می‌ توان با آموزش به خانواده‌ هایی که تحصیلات آکادمیک کمتری دارند نیز میزان این حوادث برای کودکان را کم کرد. همه این موارد باعث شد که اولین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث را آغاز کنیم.

دکتر اعتماد سعید در خصوص استفاده از آثار شنیداری ارسالی به این جشنواره در شبکه‌های رادیویی گفت: از اول شهریور که جشنواره آغاز می ‌شود، برنامه پیشگیری از حوادث بلایا را در رادیو سلامت خواهیم داشت که دو برنامه به مدت یک ربع و صبح و عصر پخش خواهد شد. قطعا اگر آثاری که به دست ما برسد و قابل پخش باشد، پخش می شود و از بنیه شبکه های دیگر رادیو هم برای پخش آثار شنیداری استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: پیشگیری از سوانح و حوادث یک بحث ملی است و قطعا سایر بخش‌ های سازمان صداوسیما نیز برای پخش آثار کمک خواهند کرد.

مدیر رادیو سلامت در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر این جشنواره در پای کار آوردن مسئولین و توجه بیشتر به حوادث و سوانح، گفت: در واقع با این جشنواره می‌ توانیم مسئولین را پای کار بیاوریم.

وی تصریح کرد: با این کار مطالبه عمومی ایجاد می‌ شود و قطعا مسئولین را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. باید توجه کرد که در برنامه ششم توسعه نیز کاهش مخاطرات حوادث و سوانح پیش‌ بینی شده است و با اجرای این جشنواره می‌شود، حساسیت‌ ها و توجه ‌ها را نسبت به حوادث و سوانح افزایش داد.

جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، در سه بخش شنیداری، دیداری و مکتوب از اول شهریور ماه لغایت ۱۵ آذر ماه سال جاری برگزار می ‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا