بازارسازی برای نانو پوشش‌ها

به گزارش سیناپرس و به نقل از ستاد ویژه توسعه‌ علم و فناوری نانو، گسترش کاربردهای فناوری نانو در حوزه‌های صنعتی مربوط، علاوه بر بهبود خواص مواد و محصولات فعلی، موجب ایجاد خواص جدید در آن‌ها شده است.

ایجاد پوشش‌هایی با قابلیت‌های مختلف بر روی ابزارها و ماشین‌آلات صنعتی سبب بهبود عملکرد، کارآیی و عمر بیشتر قطعات می‌شود؛ از این رو تولید و مهندسی پوشش‌ها با هدف ایجاد پوشش‌های جدید یا بهبود خواص آن‌ها از جمله حوزه‌های پژوهشی دانشگاهی مرتبط با فناوری نانو است.

به‌ طور کلی اکثر پوشش‌ها به‌ منظور محافظت از زیرلایه در برابر نوعی از تخریب به کار گرفته می‌شوند. جنس پوشش‌ها بسته به نوع انتظاراتی که از پوشش می‌رود، متفاوت است. پوشش‌های سخت DLC یا شبه الماس و پوشش‌های حاوی تیتانیوم از قبیل پوشش‌های TiN، TiAlN و TiBN از جمله پوشش‌های سخت به شمار می‌روند.

فرایند مورد استفاده در اعمال این‌گونه پوشش‌ها، فرایند رسوب فیزیکی بخار است. این فرایند پوشش‌دهی پارامترهای مختلفی دارد که با تغییر آن‌ها مورفولوژی، ساختار و کارآیی پوشش نهایی به‌کلی عوض می‌شود.

این پوشش‌ها که با ضخامت‌های نانومتری بر روی سطح اعمال می‌شوند، در صورتی قابل ‌اتکا خواهند بود که پارامترهای مورد استفاده در فرآیند پوشش‌دهی آن‌ها، مهندسی شده و بهینه باشد. بنابراین بهینه کردن شرایط اعمال پوشش می‌تواند یک گام مهم در راه تجاری‌سازی این قبیل پوشش‌ها باشد.

رسوب فیزیکی بخار از جمله روش‌های اعمال نانوپوشش‌ها است که در خلال آن، ‌یک یا چند ماده به کمک یک منبع حرارتی تبخیر شده و پس از ترکیب با یک یا چند گاز بر روی سطح زیرلایه می‌نشیند. بسته به نوع منبع حرارتی، نام فرآیند تغییر می‌کند و درنتیجه پارامترهای فرآیند نیز متفاوت خواهد بود.

در پایان‌نامه‌های تعریف‌شده در حوزۀ‌ نانوپوشش‌ها، بسته به کاربرد موردنظر، دست‌یابی به خواص مکانیکی و سایشی خاص، هدف نهایی از انجام پایان‌نامه است.

موضوعات پایان‌نامه‌های حوزۀ‌ نانوپوشش‌ها در 5 عنوان مختلف تعریف شده که به این شرح است:

*ایجاد و ارزیابی پوشش نانوساختار خودروانکار DLC-Si3N4: استفاده از روکش‌های خودروانکار بر روی قالب به جهت جلوگیری از خوردگی قالب و اتصال مواد پلیمری بر آن است.

*ایجاد پوشش نانوساختار TiBN: ایجاد پوشش‌هایی با قابلیت‌های مختلف در مقیاس نانومتری بر روی ابزارها و ماشین‌آلات صنعتی سبب بهبود عملکرد، کارآیی و عمر قطعات می‌شود.

*بررسی تأثیر فشار محفظه بر خواص پوشش TiN در فرآیند پوشش‌دهی به‌ روش قوس کاتدی: هدف از این طرح، یافتن فشار مناسب برای دستیابی به خواص مطلوب پوشش است.

*بررسی و مقایسۀ تأثیر ولتاژ بایاس پالسی و مستقیم (DC) بر خواص مکانیکی و تریبولوژیکی پوشش TiAlN: در این پژوهش بررسی اثر نوع ولتاژ اعمالی (پالسی یا DC) به بایاس بر خواص مکانیکی و سایشی پوشش مدنظر است. ارزیابی کمی و کیفی و مقایسه خواص مکانیکی و سایشی پوشش ایجاد شده با دو منبع تغذیه متفاوت می‌تواند اثر منبع تغذیه را نمایان کند.

*پارامترهای مؤثر بر ایجاد پوششDLC: پوشش‌های کربن شبه‌الماس (DLC) از جمله پوشش‌های نوین با خواص منحصر به فرد از جمله ضریب اصطکاک پایین و سختی بالا و مقاومت در برابر حملات شیمیایی است.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا