راه‌اندازی نخستین مرکز سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی قم

سیدرضا طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مراکز خدمات تخصصی معاونت پژوهشی در سه حوزه شامل مرکز خدمات تخصصی فناوری پزشکی، مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی و مرکز درمان ناباروری فعالیت و خدمات تخصصی ارائه می‌کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد قم، همچنین از طی شدن مراحل پایانی اخذ موافقت اصولی دو گروه پژوهشی خبر داد و گفت: دو گروه پژوهشی سلامت باروری و سلول‌های بنیادی مزانشیمال به زودی با دراختیار گرفتن موافقت اصولی در مجموعه فعال خواهند شد و جذب هیات علمی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حوزه اصلی فعالیت متمرکز بر مرکز درمان ناباروری قم است، ادامه داد: این مرکز سالانه 35 هزار مراجعه از اقصی نقاط کشور دارد که 70 درصد این مراجعات از استان و 30 درصد از خارج استان است، 3 درصد مراجعات نیز در قالب توریسم‌درمانی از کشورهای حوزه خلیج فارس و عمدتا کشور عراق است.

طباطبایی در خصوص مراجعات به مرکز گفت: بیشترین مراجعات خارج از استان از سه استان اراک، اصفهان و تهران بوده است؛ این مساله از آن حیث حائز اهمیت است که زمانی به دلیل ضعف خدمات درمانی در قم بیماران در حوزه تخصصی ناگزیر مراجعه به پایتخت بودند، لیکن امروز در ارائه سطح خدمات درمانی اتفاقی افتاده که ما از تهران مراجعات درمان تخصصی در حوزه ناباروری داریم.

معاون پژوهش‌وفناوری جهاد دانشگاهی واحد قم ادامه داد: با وجود اینکه نرخ موفقیت درمان ناباروری در روش میکرواینجکشن (ICSI) در بهترین مراکز دنیا 30 تا 35 درصد است، آمار سال گذشته مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم 44 درصد موفقیت بود و در 4 ماهه اول امسال این آمار 40 درصد است.

وی گفت: سال گذشته مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری 40 درصد افزایش مراجعات و ارائه خدمات داشته است.

طباطبایی اظهار کرد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم جزء اولین مراکز در ارائه بسته طرح تحول سلامت در حوزه درمان نازایی بود که با اجرای این طرح از تابستان سال گذشته خدمات درمانی در این مرکز با پوشش 85 درصدی تعرفه دولتی به بیماران ارائه می‌شود.

وی از راه‌اندازی مرکز سلول‌های بنیادی در قم خبر داد و گفت: در هفته دولت مرکز سلول‌های بنیادی با آزمایشگاه‌های تخصصی در فضایی بالغ بر 600 متر مربع و اعتبار 2 میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود؛ با راه‌اندازی این مرکز می‌توان بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی سال‌های اخیر را به عرصه کلینیکال نزدیک و در قالب فعالیت‌های درمانی به استان ارائه کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم اضافه کرد: بخش دیگری که ذیل سلول‌های بنیادی از سال 90 ارائه خدمت در آن صورت می‌گیرد، ذخیره‌سازی خون بند ناف است، افتخار داریم که بعد از تهران دومین استان هستیم که تمام مراحل ذخیره سازی خون بندناف را در استان انجام می‌دهیم؛ اهمیت این موضوع از آنجاست که خون بندناف حاوی سلول‌های خون‌ساز است که در مقاطع سنی دیگر دسترسی به آنها وجود ندارد، این سلول‌ها در درمان سرطان خون استفاده می‌شوند.

راه‌اندازی نخستین نرم‌افزار حوزه درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم از راه اندازی نخستین نرم‌افزار درمان نازایی در این مرکز خبر داد و گفت: نرم‌افزارهای موجود در زمینه ارائه خدمات توان و فایده لازم را نداشتند، از این رو طی سفارشی مرکز خدمات تخصصی فناوری اطلاعات معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی قم نرم‌افزار لازم را تولید کرد که در شهریور ماه راه‌اندازی می شود؛ این نرم‌افزار در حوزه آزمایشگاهی و تشکیل پرونده تحت قالب ساختارهای نرم‌افزاری عمل می‌کند و با الکترونیکی کردن پرونده‌ها ارائه خدمات را تسهیل و از نظر تحقیقات آماری در جهت دستیابی به درمان مناسب‌تر ما را یاری می‌کند.

وی در خصوص پتانسیل‌های موجود در توریسم درمانی عنوان کرد: توریسم درمانی در حوزه درمان ناباروری از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول بعد فنی کار است، درمان ناباروری از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه 70 دومین عامل خروج ارز از کشور بود، لیکن امروز سطح ارائه خدمات در این حوزه به گونه‌ای است که می‌توان گفت در بعد فنی روی لبه تکنولوژی روز دنیا هستیم؛ تا آنجا که بسیاری از کشورها ایران را صاحب فن و تکنیک در درمان نازایی می‌دانند.

طباطبایی جنبه دوم اهمیت توریسم درمانی در حوزه درمان ناباروری را اختلاف چندین ده برابری هزینه‌های درمان در ایران و کشورهای پیشرفته دانست و گفت: این اختلاف فاحش هزینه‌ها بسیاری از بیماران را راغب می‌کند که برای درمان به ایران بیایند، لذا در این زمینه در حال طراحی زیرساخت‌های لازم و پیگیری اخذ مجوزها هستیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به انجام مذاکراتی با کشور عراق، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک پایگاهی جهت ارائه خدمات درمانی اولیه در عراق داشته باشیم و بیماران در سطح ثانویه که خدمات تخصصی است، به ایران بیایند.

وی در پایان با اشاره به پتانسیل بالای کشور درزمینه توریسم درمانی اظهار کرد: این پتانسیل نیازمند طراحی زیرساخت‌های لازم اعم هتلینگ و فضاهای درمانی است تا کشور بتواند در توریسم حوزه سلامت که موثر در زمینه اشتغالزایی پایدار است، درآمد بالایی کسب کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا