سمینارهای فلسفه برای كودكان ونوجوانان در گروه فلسفه علم دانشگاه شریف

به گزارش مهر، گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با کمک و همکاری گروه فلسفه علم دانشگاه شریف سلسه سمینارهایی در این زمینه را با عناوینی که در ذیل به اطلاع می رسد را مورد  بحث و بررسی قرار می دهد.

۱)فلسفه برای كودكان ونوجوانان(فبك) و چیستی آن

نخستین جلسه این نشست ها با عنوان «فلسفه برای کودکان (فبک) و چیستی آن» در تاریخ ۸ دی ماه با حضور دکتر سعید ناجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد که در این جلسه به معرفی برنامه ها­ی فلسفه برای کودکان که شامل علت شکل­گیری آن، تاریخچه­ ی آن، اهداف آن، موفقیت­ها­ی آن،… می­ باشد، پرداخته  شد.

۲) – فبك و فلسفه علم

دومین جلسه این نشست ها با عنوان «فبک و فلسفه علم» در تاریخ سه شنبه ۶ بهمن با حضور دکتر سعید ناجی در تالار گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ برگزار می شود.

برنامه فلسفه برای كودكان در یكی از دوعناصر اصلی اش با فلسفه علم مرتبط و هم داستان می شود. شكل كلاسهای فبك به صورت حلقه كندوكاو (Community of Inquiry)است كه اصلی ترین عنصر برنامه درسی  و تكنولوژی آموزشی آن را تشكیل می دهد. در كلاس های فبك، دانش آموزان به همراه مربی دورهم جمع می شوند و حلقه ای را تشكیل می دهند كه در آن به كندوكاو وتحقیق می‌پردازند. اسم این حلقه، حلقه كندوكاو  است. روشهای تحقیق یا كندوكاو در رشته‌های مختلف می تواند در حد كمالش در این  حلقه ها جاری شود. برای شناسایی بهترین شكل روش پژوهش و تحقیق در حوزه های مختلف، فلسفه علم  می تواند راهگشا باشد.

۳) فبک و جامعه ی سالم: ب) فبک، شهروندی و اخلاق گرایی

جلسه سوم نشست فلسفه بای کودکان با عنوان «فبک و جامعه سالم: ب) فبک، شهروندی و اخلاق گرایی» با حضوردکتر سعید ناجی و دکتر روح الله کریمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تالار گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ برگزار می شود.

یکی از مشکلات رایج در جوامع عدم تفکر صحیح شهروندان یک جامعه می ­باشد. این عدم تفکر صحیح بد­اخلاقی هایی را با خود به همراه می­ آورد که خیلی آرام آرام جامعه را از لحاظ ارزش­های انسانی به زوال و نابودی می­ کشاند.  در بزرگسالی کار روی تذکره های اخلاقی بسیار سخت خواهد بود، چرا که افراد درگیر مسائل روزمره و دغدغه های خاص خودشان شده اند و آنچه که باید نیز در آن­ها به سختی تغییر می ­کند. از اینرو نیاز است از کودکی روی نحوه­ی تفکر انسان ها کار شده تا با تفکر صحیح بتوانند زیستی اخلاقی را نیز آرام آرام پیشه­ ی خود کنند.

این مساله نیز مورد اهمیت است که فعلی اخلاقی محسوب می­ شود که فرد با آگاهی آن را انجام دهد و بایدها و نبایدهای صرف از طریق جامعه که فرد علت انجام و عدم انجام آن کارها را آگاه نیست، فعلی اخلاقی را برای فرد نمی­ سازد و فرد خیلی راحت می­ تواند در موقعیتی مشابه فعلی غیراخلاقی را انجام دهد، چرا که به صورت آگاهانه به علت انجام و یا عدم انجام کاری نرسیده است. برنامه­ ی فلسفه برای کودکان در حلقه­ های کند و کاو این امکان را برای بچه ها فراهم می­ کند که آن ها را از طریق خودشان در موقعیت های متفاوت قرار داده و آن ها با تفکر و آگاهی به بررسی ارزش های اخلاقی مواجه کند و در ادامه آن­ها بتوانند ارزش­های اخلاقی را نیز در خود حفظ کرده و بپرورانند.

۴) فبک و جامعه ی سالم: الف) فبک ، هویت و تکنولوژی

جلسه چهارم نشست فلسفه بای کودکان با عنوان «فبک و جامعه سالم: ب) فبک، هویت و تکنولوژی»،  با حضوردکتر سعید ناجی و دکتر روح الله کریمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تالار گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰برگزار می شود.

امروزه یکی از مشکلات جوامع، رویایی درست با مدرنیته و تکنولوژی است. در دو مقام این مساله مورد اهمیت واقع می ­شود. یکی در جایگاه استفاده کنندگان از تکنولوژی و دیگری در جایگاه مبدعان تکنولوژی. در هر دو جایگاه افراد باید بتوانند عکس العمل مناسب و فعالیت مناسبی را از خود بروز بدهند. دانش آموزان به عنوان مهندسان آینده، سیاست گذاران آینده، شهروندان آینده… باید بتوانند تکنولوژی را به نحو صحیحی وارد جوامع کرده و از آن استفاده ی درست کنند.

در برنامه فبک بچه ها با پژوهش هایی که در حلقه ها می کنند با اخلاق محیط زیست، ارتباطات مردمی،… که از موارد مورد اهمیت در بحث تکنولوژی می باشد مواجه شده و آن مسائل را مورد کند و کاو قرار می­دهند و از این طریق ما افرادی آماده برای تصمیم گیری های مهم در زمینه تکنولوژی را وارد جامعه خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا