سرطانی خاموش اما مرگ آور

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، سرطان معده بسته به بافتی که تومور از آن ناشی شده، در دسته های مختلفی طبقه بندی می شود.

شایع ترین نوع سرطان معده آدنوکارسینوم (adenocarcinoma) است که در بافت های غده ای معده به وجود می آید و ۹۰ تا ۹۵ درصد از سرطان های معده را به خود اختصاص داده است. بد نیست بدانید علل حتمی ‌و واقعی این سرطان بدرستی کشف نشده است.
یک متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: سابقه سرطان معده ۵۰۰ ساله و علت شیوع آن در ایران، عدم رعایت بهداشت و ژنتیک است.
دکتر محسن شریفی با تاکید براینکه مردان تا دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند، می افزاید: ژنتیک هم خود عامل مهمی در ابتلا به سرطان معده است و ناهنجاری های ژنتیکی و برخی سندرم های سرطانی به ارث رسیده از والدین ممکن است خطر ابتلا را بالا ببرند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می دهد: سرطان معده در ژاپن، اتحاد جماهیر شوروی سابق و بخش هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی شایعتر است و افراد با گروه خونی A احتمال ابتلا به سرطان معده  بالاتری دارند.
به گفته وی، سرطان معده، اغلب حدود سنین ۷۰ سال در مردان و ۷۴ سال در زنان رخ می دهد وسابقه خانوادگیِ ابتلا به سرطان معده می تواند خطر ابتلا به این سرطان را دو تا سه برابر افزایش دهد.
متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد تصریح می کند: عوامل دیگری همچون  عادت های بد در سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات کم و نمک زیاد، غذاهای دودی شده و یا غذا هایی که نگهدارنده  نیترات دارند می توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند.
دکتر شریفی ادامه می دهد: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول، تغذیه است، افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.
وی اضافه می کند:کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود؛ همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کنند.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد.
وی یادآور می شود: البته این‌طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر دچار سرطان معده شود؛ در این صورت باید بیش از ۵۵ درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست می‌دادند، چون بیش از نیمی از جمعیت جهان به این عفونت مبتلا هستند در حالی که فقط ۳ درصد از این افراد ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند.
متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم‌خونی و توده قابل لمس در بالای شکم را ازجمله علائم بروز سرطان معده خوانده و می گوید: ممکن است همه این علائم در بیمار مبتلا قابل مشاهده نباشد؛ همچنین این احتمال وجود دارد که بیمار با علائم گفته شده به متخصص مراجعه کند و تشخیص پزشک بیماری‌ها و مشکلات خوش‌خیم مانند گاستریت یا ورم معده ساده یا حداکثر زخم گوارشی باشد اما با وجود این توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه شود.
وی اظهارمی کند: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تامین ویتامین‌های ضروری بدن، مصرف روزانه میوه و سبزی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و کم کردن نمک مصرفی، مصرف نکردن دخانیات و الکل، داشتن تحرک و انجام چکاپ‌های دوره‌ای تا حد زیادی مانع از بروز سرطان معده می‌شود، اما ایمنی ۱۰۰ درصدی وجود ندارد.
دکتر شریفی بهترین روش تشخیص سرطان معده را انجام آندوسکوپی می داند و تصریح می کند: البته عکسبرداری از معده به شیوه «دبل کنتراست» نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا