آزمایش موفق ماهواره ارزان سنجشی ساخته شده با روش‌های تولید سریع

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، این ماهواره‌ آزمایشی برای نمایش روش‌های تولید سریع ماهواره و همچنین آزمایش یک تلسکوپ و یک دوربین فیلمبرداری که هردو به وسیله‌ تکنولوژیهای آماده‌ تجاری (COTS) توسعه یافته‌اند، به فضا پرتاب شده است. طراجی و سرمایه‌گذاری کربنایت-1 توسط SSTL انجام شده و با موفقیت آن، راه برای توسعه‌ ماهواره‌ آزمایشی بعدی این شرکت با نام کربنایت-2 که ظرفیتهای بالاتری دارد، باز شده است. این ماهواره نیز قرار است امسال به فضا پرتاب شود.

اندرو کاوثورن (Andrew Cawthorne) مدیر بخش سنجش از دور SSTL می‌گوید: «کربنایت-1 یک ماموریت تجربی بود و ما در طراحی و برنامه‌های زمانی آن ریسک‌های زیادی را پذیرفتیم. هدف نهایی این ماموریت ساخت یک طرح مفهومی جدید برای ماموریتهای سنجش از دور کم‌هزینه و قابل ساخت سریع بود.» وی در مورد نتیجه‌ این ماموریت افزود: «اگرچه کربنایت-1 در مداری به فاصله‌ی 650 کیلومتری از سطح زمین و اندکی دورتر از فاصله‌ی مد نظر ما قرار گرفت، اما از نتایج بدست‌آمده راضی هستیم و شرکتهای مختلفی برای همکاری در ماموریتهای آینده با ما تماس گرفته‌اند.»

کربنایت-1 یک ماهواره‌ی سنجش از دور کوچک است که روند طراحی، ساخت و آزمایش مداری آن مجموعا 6 ماه و 12 روز طول کشیده است. تلسکوپ این ماهواره همانطور که گفته شد به وسیله‌ی تکنولوژی COTS ساخته شده یعنی کاربرد دیگری داشته و برای استفاده در فضا به‌روزرسانی شده است. ضمن اینکه سامانه تصویربرداری این ماهواره، تصاویری با دقت 1 متر و ویدیوهایی 15 ثانیه‌ای با کیفیت HD تهیه می‌کند که البته برای فاصله‌ی 500 کیلومتری طراحی شده است نه 650 کیلومتر.

کربنایت-1 برای اجرای آزمایشی طرح پرتاب ماهواره‌های سنجش از دور حدودا 50 کیلوگرمی قادر به عکسبرداری و فیلم‌برداری و برقراری ارتباط توسط باند X در فاصله‌ی 500 کیلومتری از زمین، در سال 2015 به فضا پرتاب شد. از فیلم‌های 15 ثانیه‌ای این ماهواره می‌توان برای مدیریت ترافیک یا عبور و مرور جمعیت مردم استفاده کرد. کربنایت-1 قرار است در پایان ماموریت خود توسط بادبان  Icarus-3 ساخته شده در دانشگاه کرنفیلد (Cranfield University) از مدار خارج شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا