نامرئی سازی به سبک هری پاتر

این نوآوری مبتنی بر پیشرفتهای صورت گرفته در عرصه ای موسوم به «متامواد» ارایه شده است. این مواد در واقع ریزساختارهایی هستند که نور را در مسیرهای غیرطبیعی منحرف می کنند.

در حال حاضر از متامواد برای منحرف ساختن امواج مایکروویو و پرتوی مادون قرمز استفاده می شود و حالا قرار است از آن برای عملی کردن ایده فانتزی و هیجان انگیز نامرئی سازی اشیا استفاده شود.

پروفسور کاستاس سوکولیس از بنیاد تحقیقات و فناوری هراکلیون یونان می گوید: این آزمایشات نشان می دهد که می توان به تحقق ایده پوشش نامرئی کننده امیدوار بود.

البته او به این واقعیت هم اشاره می کند که چنین پوششهایی که در محیطهای آزمایشگاهی بر روی آنها کار می شود با آنچه که در فیلمهای علمی و تخیلی نظیر داستانهای هری پارتر به تصور کشیده می شود هنوز تفاوت دارد.

این محقق همچنین به چالشهای فراروی محققان فعال در این زمینه درخصوص استفاده از متامواد اشاره کرده و می گوید که این مواد به دلیل آنکه تمایل به جذب بخشی از نور مرئی دارند هنوز به عنوان مبنای اصلی در توسعه این فناوری در نظر گرفته نمی شوند.

همزمان دکتر پاتریک ژنوت در فرانسه ابراز امیدواری کرده که با استفاده ازمواد سبک و تکنیکهای بصری مورد استفاده در صنعت تولید نمایشگرهای الکترونیکی بتوان چنین نقصی را برطرف کرد.

این محقق در بررسیهای آزمایشگاهی او لنزهای مسطح را با لایه های بسیار نازکی از نیترید گالیوم می پوشاند. این ماده نور آبی را در نمایشگرهای LED متساعد می کند.

دکتر ژنوت اکنون توانسته لنزهایی را طراحی کند که نور را وادار به حرکت در هر مسیری از جمله دور زدن یک جسم به خصوص کند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : phys

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا