سلول‌های خورشیدی ارگانیک، پرچم‌دار آینده

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از فناوری‌های برافکن است که تجارت و اقتصاد جهانی را در آینده تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین با تقویت توانمندی‌های کشور در این عرصه می‌توانیم متناسب با آن نقشی مفید داشته باشیم. در این زمینه فعالان و متخصصان حوزه انرژی خورشیدی نظراتی را در نشست خبرگانی تعیین اولویت‌های فناوری‌های مختلف حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کردند تا اولویت‌ها در این حوزه تعیین شود. احد ضابط، رئیس پژوهشکدۀ هوا و خورشید دانشگاه فردوسی مشهد، درباره این موضوع گفت: با توجه به آمار و هدف‌گذاری‌های تأمین انرژی از خورشید در دنیا، سلول‌های سیلیکونی جوابگو نبوده و آینده متعلق به سلول‌های خورشیدی ارگانیک است. البته نمی‌توان سلول‌های سیلیکونی را نادیده گرفت.

او با بیان اینکه الگوی توسعه، باید منطبق با شرایط بومی و اقتصاد مقاومتی نوشته شود گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر را نمی‌توان بدون ذخیره‌سازی انرژی توسعه داد، باید به فناوری‌های نوین ذخیره‌سازی توجه داشت. همچنین تشکیل مرکز تحقیقات مشترک خورشیدی در کشور باعث تجمیع تجربیات و حصول نتیجه بهتر می‌شود. زنجیرۀ تجاری‌سازی در کشور ناقص است، به‌طورمثال در انرژی بادی: بخش‌های مختلف ممکن است شکل بگیرد مانند تولید و مصرف، اما این زنجیره در میانه ناقص است.

ابراهیم سلیمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر درخواست کرد تا کانون سازندگان سلول خورشیدی که در سال‌های قبل با برگزاری جلسات منظم سعی در رفع مسائل این فعالان را داشت، دوباره احیا و فعال شود. او گفت: برای حصول نتیجه بهتر، مشابه روال کشورهای توسعه‌یافته لازم است تا پروژه‌های بزرگ از طرف ارگان سیاست‌گذار و کلان‌نگر ستاد مشخص و اعلام شود تا براساس آن محققان و پژوهشگران حوزۀ تجدیدپذیر سراسر کشور بتوانند فعالیت علمی و تحقیقاتی خود را در آن مسیر تعریف کنند. همچنین با توجه به جایگاه ستاد، شایسته است تا این ستاد نماینده‌ای در طرح سیلیکان شورای عالی عتف داشته باشد.

او ادامه داد: باید طرح نیروگاه 20 کیلووات در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با فلسفه بررسی این سلول‌ها در اقلیم‌های مختلف ایران و محاسبه بازدهی و طول عمر آن توسط ستاد اجرا شود. همچنین لازم است اکنون طی طرحی سامانه جامع رصد این نیروگاه‌ها توسط طراحی و نتایج این چندساله جمع‌آوری شده و در قالب یک کتاب چاپ شود تا امکان بهره‌گیری از نتایج این طرح بسیار خوب فراهم آید.

محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی نیز درباره این موضوع عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهانی تا سال 2030 سلول‌های سیلیکونی کریستالی در صنعت سلول‌های خورشیدی پیشرو هستند و پس از آن سلول‌های خورشیدی ارگانیک وارد صنعت خورشیدی می‌شوند. بنابراین درحال‌حاضر لازم است که تمرکز اصلی ما در سرمایه‌گذاری صنعتی روی فناوری سیلیکونی کریستالی باشد و در کنار آن برای آینده روی فناوری‌های نسل سوم سرمایه‌گذاری کنیم. سلول‌های خورشیدی ارگانیک در صورت تجاری‌شدن قیمت تمام‌شدۀ بسیار پایین‌تری در مقایسه با سلول‌های سیلیکونی دارند. از این سلول‌ها در صنایع جدید مانند نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد و موجب افزایش ارزش افزودۀ سرمایه‌گذاری در این حوزه شد.

ذبیحی همچنین بیان کرد: علاوه بر تولید مستقیم برق از سلول خورشیدی، می‌توان به سایر کاربردهای آن مانند ذخیره‌سازی انرژی به روش تلمبه ذخیره با برق، تأمین از پنل‌های خورشیدی و همچنین مصارف گوناگون سیستم‌های حرارتی خورشیدی (متمرکزکننده‌ها) اشاره کرد و از آنان بهره جست.

غزال غضنفری