ساخت پکیج پرتابل زیست‌پالایی و بازیافت پسماندهای نفتی

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر میرزایی، اظهار کرد: با توجه به موفقیت‌آمیز بودن پروژه "تصفیه پسماندهای کارخانه گِل حفاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب" که در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت به عنوان پروژه تحقیقاتی برتر انتخاب شد، به پیشنهاد کارفرمای پروژه، در سال 1395 پاک‌سازی یک گودال پسماند دیگر، حاوی بیش از 5,000 مترمکعب لجن‌های نفتی هوادیده و تغلیظ شده نیز به گروه میکروبیولوژی نفت این پژوهشکده پیشنهاد شد.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی افزود: جهت بهبود روش اجرای پروژه و صرفه‌جویی در هزینه مصالح و تجهیزات مورد نیاز، از محصول جدید پژوهشکده با عنوان پودر میکروبیتجزیه‌کننده آلودگی‌های نفتی استفاده شد. روش کار به این صورت بود که پودر میکروبی تجزیه‌کننده آلودگی نفتی با نسبت معین و بطور یکنواخت به خاک آلوده اضافه و کاملا مخلوط شد. سپس در طول یک دوره دوماهه رطوبت خاک با تانکر آبپاش تامین شد تا باکتری‌های طبیعی تجزیه‌کننده هیدروکربن‌های نفتی موجود در پودر میکروبی فعال شوند و آلاینده‌های هیدروکربنی را تا بیش از 90 درصد کاهش دهند.
وی ادامه داد: در پایان نهال‌های یک گونه درخت بومی منطقه که مقاومت بسیار بالایی به شوری و کم‌آبی داشتند، در خاک پاکسازی‌شده کاشته شدند تا به این ترتیب فرایند گیاه‌پالایی تا حذف کامل آلاینده‌های هیدروکربنی و رسیدن به سطح استاندارد محیط زیست ادامه یابد.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های آینده، گفت: در راستای توسعه روش‌های پاکسازی بیولوژیکی خاک و لجن‌های نفتی و به منظور مکانیزه کردن و  پرتابل کردن فرایند زیست‌پالایی، گروه میکروبیولوژی نفت در حال حاضر در حال طراحی و ساخت پکیج پرتابل زیست‌پالایی و بازیافت پسماندهای نفتی با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری بوده که پروژه در مرحله ساخت قطعات و خرید تجهیزات است.
میرزایی تصریح کرد: با توجه به سابقه موفق پژوهشکده علوم پایه کاربردی در اجرای پروژه‌های پاک‌سازی خاک‌های آلوده به نفت، مسؤولان شرکت نفت فلات قاره جهت پاک‌سازی پیت‌های پسماند آن شرکت در جزیره خارک ابراز تمایل کردند که در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد "پاکسازی خاک‌های آلوده به  ترکیبات نفتی در بستر پیت‌های پساب کارخانجات ابوذر، فروزان، درود 1 و درود 2" هستیم.