بازوی رباتیک نرم برای جراحی داخلی ساخته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، امروزه جراحی های کوچک غیر تهاجمی قابلیت حل بسیاری از چالش های سلامتی را دارند. در همین راستا گروهی از محققان هاروارد یک بازوی روباتیک ساخته اند که هنگام ورود اندوسکوپ به بخش های داخلی باریک و مسطح است اما در صورت نیاز به حالت چند بعدی در می آید و تمام ابزارهای مورد نیاز جراحان را در خود دارد.

برخلاف ابزارهای معمول جراحی که جنس سختی دارند، این روبات دارای طراحی هیبدریدی است که شامل یک اسکلت سخت با پوششی از مواد نرم است. جالب آنکه این ربات قابلیت لمس نیز دارد و می تواند به جراح نشان دهد بازوی رباتیک دقیقا کجا قرار دارد، چه بخشی از بدن را لمس و چگونه حرکت می کند.

این ربات با ترکیب اجزای نرم و سخت، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ابزارهای خشک جراحی دارد. یکی از بخش های نرم آن شامل یک کاپ مکنده است که می تواند بافت های داخلی را هنگام عملیات بهتر کنترل کند. همچنین دستگاه دارای محرکی است که با آب کار می کند و در حالت معمول مسطح است اما در صورت نیاز چند بعدی می شود.

 به گفته محققان روش تولید ربات مذکور بسیار ساده است بنابراین عرضه تجاری آن بسیار راحت خواهد بود. علاوه بر آن می توان دستگاه را برای جراحی های پیچیده در ریه و مغز کوچکتر طراحی کرد.

در حال حاضر محققان به طور آزمایشی این ربات را در شکم خوک استفاده کردند. اما این مراحل اولیه است و قبل از به کارگیری ربات در انسان، باید آن را در حیوانات زنده آزمایش کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا