ساختار غیر بروکراتیکی جهاددانشگاهی منشا خیر و برکت در سطح جامعه

به گزارش سیناپرس،رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی گفت:جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی جزو واحد های پیشرو جهادی بوده است به این علت که تعدادی از پیشکسوتان جهاددانشگاهی از این واحد برخاسته اند وبسیاری از آنها نیز منشا خیر و برکت در سطح کشور بوده و جزو مدیران ارشد مراکز آموزش عالی بوده اند. وی با اشاره به جدا شدن برخی از واحد های جهادی از این مجموعه افزود: قرار است طی سال های آینده بخش های جدیدی را اضافه کنیم و موجب پویایی واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی شویم.
بهرامی در رابطه با  برنامه ی ششم توسعه افزود: مهم ترین بحث در برنامه ی ششم توسعه، بحث اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد بدون نفت با محوریت اشتغال و کارآفرینی است. مهم ترین قسمت اشتغال و کارآفرینی ، اتکا به نوآوری و خلاقیت مراکز علمی در حوزه ی اقتصاد و کارآفرینی است. برای شکل گیری اشتغال در سطح کشور باید به نقش مهم دانشگاه توجه کرد با محوریت دانشگاه، جهاد دانشگاهی که در کنار این پتانسیل عظیم حل مسائل جامعه(دانشگاه) قرار دارد برنامه دارد که در چند حوزه که اولا واقعا نیاز جامعه ی ما است و ثانیا متولی خاصی نداشته و ثالثا ما هم پتانسیل فعالیت در آن زمینه را داشته باشیم در دست برنامه ریزی و اجرا قرار گیرد . وی افزود: در همین راستا ،در مدیریت جدید و در طی سال جاری تعدادی مراکز پژوهشی و خدمات تخصصی و آموزشی مرتبط مد نظر داریم ،یک مرکز پژوهشی سالمندی که با توجه به نیاز جامعه به بخش خدمات سالمندی فعالیت می کند، مرکز پژوهشی ورزشگری که با هدف ایجاد شور ونشاط در جامعه که از طریق توسعه ورزش در سطح جامعه آغاز بکار کرده است و مرکز پژوهشی سلامت روان و آسیب های اجتماعی و در نهایت مرکز طب فراگیر که امیدواریم در این چهار مرکز پژوهشی که در سال های آینده مراکز خدمات تخصصی حوزه درمانی آن را هم راه اندازی بشود بتوانیم در مرکز جهاد دانشگاهی شهید بهشتی منشا خدمات مربوطه باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مهم ترین نقطه قوت واحد شهید بهشتی، استقرار آن در شهر تهران و دردانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. با عنایت به جایگاه دانشگاه بهشتی میان دیگر دانشگاه های کشور و از طرفی با رویکرد مسئله محور، زندگی کردن در شهر بزرگ تهران خواه نا خواه مسائل بیشتری در معرض دید ما قرار می دهد و توانمندی جهاد در کنار دانشگاه موجب حل این معضلات و مشکلات خواهد شد.
وی درباره ی همکاری جهاد با دیگر ارگان ها افزود: جهاد دانشگاهی به جهت ساختار غیر بروکراتیکی که دارد می تواند در کنار مراکز و سازمان های دولتی فعالیت های مشترک قابل توجهی انجام دهد. فی الواقع ساختار های دولتی در کشور ما سنگین ومحدود کننده اند. مهم ترین علت آن نیز ساختار بودجه ی نفتی ما است. وقتی درآمدی داشته باشیم که در شکل گیری آن نقشی نداشته ایم در هزینه کرد آن نیز غیر مسئولانه عمل خواهیم کرد و این موجب شده یک سیستم بروکراتیک خیلی بزرگی بوجود آید وقتی ما چنین ساختار  بروکراتیکی داریم شاید ساختار چابک جهاد بتواند در کنار این سازمان ها کار های مشترک سازنده ای انجام دهد که منتج به نتیجه ی بهتری در حوزه های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی شود فلذا یکی از برنامه های جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتباط گرفتن با مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی و درمانی در راستای همکاری های مشترک است.
رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سخنی از حضرت امام در دوران جنگ بود که می فرمود :(( جنگ در راس همه ی امور است)) در حال حاضر با جامعه ای مواجه ایم که مهم ترین اولویت آن اشتغال است و از طرفی نیز بودجه ی نفتی وجود ندارد که بتواند برای جامعه اشتغال برون زا ایجاد بکند دیر یا زود منتج به این می شود که ما راهی جز اشتغال درون زا و رویکرد حل مسائل جامعه نخواهیم داشت. ما در جهاد دانشگاهی با راه اندازی اداره ی کل اشتغال و کار آفرینی ، به دنبال این هستیم که در کنار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بتوانیم با ارزیابی شرایط دانشجویان و بدست اوردن آخرین روش های کارآفرینی از طریق ارتباطات بین المللی، زمینه ی اشتغال و کارافرینی دانشجویان را فراهم کنیم و مرکز رشدی در دانشگاه باشیم برای عزیزانی که توانمندی و استعداد این را دارندکه یک فرایند ایده و تولید را به نتیجه برسانند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد واحد های جهاد در کل کشور که یکی از مزایای جهاددانشگاهی شبکه ی مراکز آن است اختصاصا در حوزه ی سلامت که یک حوزه ی استراتژیک و مهم در کشور است دو واحد علوم پزشکی بیشتر وجود ندارد یکی واحد علوم پزشکی دانشگاه تهران و دیگری علوم پزشکی شهید بهشتی. قاعدتا این محدودیت واحد ها موجب شده جایگاه مهمی در حوزه ی سلامت، جهاددانشگاهی شهید بهشتی بتواند ایفا بکند و امیدواریم با برنامه ریزی های امسال و سال های آتی با ارتباطاتی که با صنف هایی مانند نظام پزشکی نظام روانشناسی و سازمان پرستاری و وزارت بهداشت و وزارت رفاه برقرار کنیم بتوانیم همکاری های مشترکی در زمینه های مختلف داشته. در حال حاضر نیز قرارداد همکاری با سازمان های مختلف منعقد کرده ایم و درحال گسترش آن نیز هستیم.
بهرامی در باب آینده ی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهم ترین چشم انداز و مهم ترین شاخص برای دیدن افق های روشن داشتن نیرو های انسانی توانمند است مهم ترین سرمایه ی هر سازمانی، روابط انسانی خوب، سرمایه ی اجتماعی سازمان است با توجه به شرایط واحد علی رغم اینکه تعداد اعضا زیاد نیست ولی آدم هایی بسیار توانمند و خوش فکر و هر کدام در حوزه ی کاری خود صاحب نظر می باشند. وجود این سرمایه ی اجتماعی در این واحد و تبیین رسالت هایی که برای خود مشخص کرده ایم ،چشم انداز بسیار روشنی برای فعالیت های جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی پیش بینی می کنیم وامیدواریم با تعامل دوستان و روحیه ی مهربانی و اخوتی که بینشان است به این چشم انداز دست یابیم.
وی در پایان افزود:در واقع جهاددانشگاهی همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند از معدود رویش های خود انقلاب است به این معنا که در واقع هم ساختار علمی و آکادمیک را دارد و هم بومی خود کشور است و هم ارزش هایی که برای هر سازمانی ارزشمند است در جهاد جاری است امیدوارم با این پتانسیل ها بتوانیم در شرایطی که بامعضلات بسیار زیادی مواجهیم در مسیر حل مسائل گام مفیدی برداریم و برای جامعه ی خود،سازمان خود، خانواده  خود و شخص خودمان مفید فایده واقع شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا