گزارش ویدئوئی از ساخت تار عنکبوت مصنوعی

تار عنکبوت یکی از مقاوم ترین موادی است که بشر تا کنون کشف کرده است . میزان استحکام این ماده به اندازه ای زیاد است که تنها یک رشته بافته شده با صخامت سه سانتیمتر از این ماده ، قادر به مهار کردن یک ترن در حال حرکت با سرعت بالا است . در حال حاضر دانشمندان در تلاش هستند تا این ماده بسیار قدرتمند را که برای هزاران سال توسط عنکبوت ها ساخته شده است ، به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند . این تیم تحقیقاتی که در دانشگاه بایروت University of Bayreuth واقع در ایالت باواریای آلمان ، در حال انجام این پروژه است ، اعلام کردند با استفاده از برخی باکتری های موجود در روده انسان و سایر حیوانات ، موفق به ساخت تارهای مصنوعی عنکبوت با قابلیت زیاد و دوام بالا شده اند .

در همین زمینه پرفسور توماس شیبل Thomas Scheibel  سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : ”  مهمترین ویژگی تارهای عنکبوت ، استحکام این مواد است . این مواد دارای خواص ترکیبی استحکام و انعطاف پذیری بوده و این موضوع به منزله این است که تارهای عنکبوت پیش از پاره شده ، قادر به جذب و مهار مقدار زیادی انرژی هستند . این خاصیت قابل مقایسه با هیچ یک از دیگر ساخته های مصنوعی بشر نیست .  “

لازم به توضیح است که این تارهای مصنوعی ساخته شده توسط پژوهشگران دارای استحکام کمتری نسبت به نمونه طبیعی تولید شده توسط عنکبوت ها بوده و البته میزان انعطاف پذیری آن ها بسیار زیاد است . البته ضخامت ؛ قدرت و انعطاف پذیری  آن در مجموع قابل قبول بوده و با نوع اصلی قابل مقایسه است .

نمونه اولیه فیبر های استفاده شده جهت ساخت تار عنکبوت مصنوعی ، بسیار نرم بوده و دارای درخشندگی ویژه ای مانند ابریشم است . این مواد به صورت طبیعی ، سفید براق بوده و البته بر اساس اعلام پژوهشگران و سازندگان آن ، می توان بافت های این تارهای مصنوعی را با استفاده از روش های رنگ آمیزی رایج در صنعت نساجی ، رنگ کرد .

لازم به توضیح است که این مواد استفاده شده در تارهای مصنوعی ، دارای قابلیت تطبیق پذیری زیستی بوده و به همین دلیل استفاده از آن در صنایع و تکنولوژی های مختلف ، امکان پذیر است . در حقیقت استفاده از این مواد به دلیل تجزیه پذیر بودن آن ها ، هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد .

پژوهشگران این تیم مطالعاتی در نظر دارند در مرحله بعدی تحقیقات خود ، از سلول های موش جهت پیوند به این محصول استفاده کرده و به این ترتیب بافت های زنده و مستحکمی را ایجاد کنند که در ساخت عضلات قلبی و سلول های عصبی  مورد استفاده قرار می گیرد .