تمرکز برنامه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی خوزستان بر ارتقاء سلامت جامعه

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا،عبدالرحمن یزدی‌پور، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با تبریک سی‌وهفتمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، به حوزه پژوهشی این نهاد در خوزستان اشاره و اظهار کرد: ساختارهای پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در قالب پژوهشکده تکنولوژی تولید و واحد متمرکز هستند، به‌طوری‌که گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی حوزه فنی مهندسی در پژوهشکده تکنولوژی تولید و دیگر گروه‌ها و مراکز خدمات تخصصی که عمدتاً در حوزه پزشکی فعالیت دارند، در واحد مستقر هستند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون گروه‌های پژوهشی روان‌شناسی و آموزش سلامت، گروه‌های دارای موافقت قطعی از معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی هستند که به‌ترتیب فعالیت‌های پژوهشی و خدمات تخصصی خود را در زمینه‌های رضایت‌مندی و ارتقاء سلامت انجام می‌دهند؛ همچنین در برنامه ششم توسعه درصدد راه‌اندازی دو گروه پژوهشی دیگر به نام “جنین‌شناسی و آندرولوژی” و “مطالعات توسعه اجتماعی و منابع انسانی” در سازمان هستیم.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: در بخش فعالیت‌های خدمات تخصصی مرکز خدمات تخصصی پزشکی جهاد دانشگاهی خوزستان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مراکز خدمات تخصصی در حوزه پزشکی استان و جهاد دانشگاهی است، به‌طوری‌که این مرکز با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی مستضعفان در دهه ۶۰ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون ماهانه پذیرای بیش از ۵۰ هزار مراجعه‌کننده است.

یزدی‌پور با بیان اینکه مرکز خدمات تخصصی پزشکی در حال حاضر ارائه‌دهنده کلیه خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی، کلینیکال و پاراکلینیکی، رادیولوژی و سونوگرافی، دندانپزشکی و داروخانه است، گفت: یکی دیگر از مراکز تخصصی این معاونت، مرکز تحقیقات و درمان ناباروری است که پس از اخذ مجوز رسمی از استان، وزارتخانه و جهاد دانشگاهی به‌طور رسمی در سال ۹۳ آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: این مرکز هم‌اکنون علاوه بر درمانگاه عمومی در منطقه پردیس اهواز، شامل کلیه بخش‌های درمانگاهی از قبیل آزمایشگاه تشخیص طبی و آندرولوژی، پاتولوژی، رادیولوژی، سونوگرافی، کلینیک و خدمات پاراکلینیکی، خدمات فیزیوتراپی و همچنین داروخانه، پذیرای زوج‌های نابارور و ارائه‌دهنده کلیه اعمال کمک‌باروری مردان و زنان اعم از IUI، IVF، میکروانجکشن، TESE، Micro TESE و … است.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل‌توجه چه به لحاظ ساختاری و چه ازنظر منابع انسانی و تجهیزاتی از یک‌سو و فرصت‌ها و مزیت‌های استانی در حوزه سلامت از سوی دیگر، به‌دنبال توسعه کمی و کیفی این حوزه هستیم، گفت: در حال حاضر نیاز استان به مقوله ارتقاء سلامت جامعه به‌شدت احساس می‌شود، بر این اساس اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در این بخش متمرکز کرده‌ایم.

یزدی‌پور افزود: به‌طور مثال در برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی، محور توسعه بر ارتقاء کمی و کیفی در ساختارهای پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی در حوزه پزشکی و سلامت از قبیل راه‌اندازی جراحی محدود در منطقه جنوب‌غرب اهواز قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: با اهتمام سرپرست سازمان و تاکید ایشان بر فعالیت‌های برنامه‌محور بر مبنای برنامه ششم توسعه سازمان در بخش پژوهش و فناوری، در تلاش هستیم تا بتوانیم به اهداف تعریف‌شده در پایان برنامه ششم دست یابیم. این اهداف در حوزه پژوهش عبارت از احراز مرجعیت در زمینه دانش و شناخت رضایت‌مندی از زندگی، بهبود و اصلاح دانش جامعه در خصوص عوامل خطر رفتاری قابل‌تغییر در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، توسعه و متنوع‌سازی خدمات تخصصی پزشکی، مرجع‌شدن در درمان ناباروری در جنوب و جنوب‌غرب کشور و توسعه ارائه خدمات تخصصی درمان ناباروری به اتباع خارجی با نرخ رشد ۵۰ درصد در طول برنامه ششم توسعه است.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: برای تحقق این اهداف ۵۳ برنامه عملیاتی در معاونت پژوهشی تدوین شده است که ان‌شاءالله با اجرای این برنامه‌ها در طول برنامه ششم توسعه، شاهد ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان مستعد و باانگیزه استان خواهیم بود.

یزدی‌پور با بیان اینکه تمام ساختارهای حوزه پژوهشی را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنیم که یافته‌های پژوهشی در خدمت مراکز خدمات تخصصی باشند، گفت: ماهیت این مراکز خدمات‌رسانی و ارائه خدمت به جامعه است؛ به‌طور مثال در مرکز درمان ناباروری تمام خدمات ارائه‌شده عین همان خدماتی است که در تهران ارائه می‌شود و در حال توانمندسازی این مرکز به نحوی هستیم که علاوه بر هم‌استانی‌ها، استان‌ها و بلکه کشورهای هم‌جوار (عراق به‌خصوص استان‌های بصره و میسان) بتوانند تمام سرویس‌ها و خدمات درمانی در این حوزه که در مرکز کشور ارائه می‌شود، در خوزستان نیز دریافت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروسه درمان ناباروری یک فرآیند زمان‌بر و هزینه‌بر است، بسیاری از خانواده‌ها دچار چالش‌های جدی می‌شوند بنابراین این امکان را در اهواز فراهم کرده‌ایم که بر اساس پروتکل‌های رویان همین خدمات ارائه شود؛ ضمن آنکه فرصت شغلی برای افراد جویای کار در حوزه‌های مرتبط ایجادشده است و به‌نوعی برخی خدمات کیفی در سطح ایده‌آل به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهیم.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی این بود که پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه باشد و ماموریت‌های عمده‌ای که برای آن تعریف کردند در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اخیراً نیز اشتغال بوده است. جهاد دانشگاهی همواره در حوزه پژوهشی سعی داشته که خلأهای پژوهشی را رفع کند. به هر حال جهاد دانشگاهی با توجه به انعطاف‌پذیری که دارد، می‌تواند به‌راحتی با صنعت و کارفرما (در حوزه‌هایی که ظرفیت و توانمندی چه به لحاظ منابع انسانی و تجهیزاتی دارد) ارتباط داشته باشد.

یزدی‌پور افزود: به‌طور مثال پژوهشکده تکنولوژی تولید توانسته با نیروهای جوان یک کار کاملاً بومی انجام دهد. ساخت مته‌های حفاری برای اولین‌بار در کشور توسط جهادگران خوزستان و به‌صورت کاملاً بومی انجام شد به‌طوری‌که می‌توانیم از این نظر وابستگی خود را به کشورهای دارای این دانش و فناوری، قطع کنیم. به‌هرحال جهاد دانشگاهی همواره سعی کرده با اتکا به نیروهای توانمند و متعهد خود دست به کارهای بزرگ بزند و در بحث سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری، گیاهان دارویی و درمان سرطان پستان به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است که حاصل تعهد و پایبندی جهادگران به این نظام و انقلاب است.

وی درباره راهکارها برای تسریع در تحقق اهداف و ماموریت‌های جهاد دانشگاهی، گفت: شاید بهترین راهکار تقویت بنیه علمی منابع انسانی باشد. به‌هرحال جهاد دانشگاهی طی این بیش از ۳۶ سال همواره توانسته در عرصه علمی، خود را نشان دهد بنابراین اگر بخواهیم این جایگاه را حفظ کنیم حتماً باید علاوه بر تعهد به تخصص نیز توجه جدی داشته باشیم و در تربیت نیروی انسانی توجه ویژه و بیش‌ازپیش به خرج دهیم.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کاری که باید در ارتباط با جهاد دانشگاهی در سطح دولت انجام شود، این است که ماموریت تعریف‌شده‌ای از سوی دولت به این نهاد واگذار شود و تمام دستگاه‌های اجرایی جهاد دانشگاهی را برای اجرای این ماموریت بشناسند. وقتی ماموریت مشخص شود، تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها جهاد دانشگاهی می‌تواند در آن مسیر به‌صورت هدفمند متمرکز شود و اگر چنین شد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بهترین کارها انجام شود و شاهد جامعه‌ای بالنده و پیشرو در عرصه علم و فناوری باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا