مخزن سوخت راکت فضایی چینی در خاک اندونزی سقوط کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، یکی از ساکنین منطقه در مورد این واقعه می گوید «صدای مهیبی را شنیدیم و وحشت زده به سمت آن رفتیم تا محل برخورد را پیدا کنیم». اخترشناسان آماتور در اندونزی، شیء مورد بحث را مخزن سوخت یکی از راکت های فضایی چینی می دانند که احتمالاً به مدل «لانگ مارچ 3A» تعلق دارد.
این زباله فضایی به مرکز علمی مؤسسه ملی هوافضای اندونزی (LAPAN) ارسال شده، اما با توجه به موقعیت سقوط و داده های حاصل از سیستم های ردیابی ماهواره ها، می توان آن را به بخش بالایی راکت چینی نسبت داد که در سال 2007 یک ماهواره GPS را به فضا فرستاده است.
به گفته این اخترشناس، این قسمت از راکت احتمالاً طی ده سال گذشته در مداری نامنظم و ناپایدار به دور زمین می گشته تا نهایتاً وارد جو زمین شده و در کشور اندونزی سقوط کرده است.
خوشبختانه هیچکس در حادثه سقوط این جرم 110 سانتیمتری و 7.4 کیلوگرمی در سوماترای غربی آسیب ندیده. این جزیره سال گذشته هم توسط قطعاتی از راکت اسپیس اکس بمباران شده بود.
زباله های فضایی به یکی از مشکلات روزافزون در جهان و البته در فضا تبدیل شده اند. ماهواره ها دائماً در معرض برخورد با این اشیاء قرار دارند، ضمن اینکه گاهی اوقات پیش بینی ورود آنها به جو زمین باعث ایجاد مناطق پرواز ممنوع می شود.
با این حال از آنجا که اندونزی در راستای خط استوا، یعنی دقیقاً زیر مدار گردش ماهواره های GEO قرار گرفته، بهتر است نگاه ویژه ای به آسمان و این مهمان های ناخوانده داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا