کاهش برداشت از آب های زیرزمینی با اجرای درست طرح تعادل بخشی

در این صورت هم صنایع مختلف و هم کشاورزان می توانند خود را با شرایط پیش رو وفق دهند.

مهندس محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وضعیت بحرانی آب در سال جاری و لزوم برنامه ریزی مناسب برای مهار این بحران، گفت: دستگاه های متولی آب کشور تلاش خود را برای مدیریت بحران آب انجام می دهند و تلاش می کنند که برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند. از جمله این تلاش ها، ارایه هشدارهای لازم برای کشت محصولات آب دوست و نیز اخطار به کشاورزان در فصول افزایش تنش آبی است که کشاورزان سطح زیر کشت خود را در این فصول محدود کنند.

رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: با وجود اینکه دستگاه ها تلاش خود را در زمینه مدیریت صحیح آب انجام می دهند اما کشاورزان کار خود را می کنند. به هرحال کشاورزان چون شغل جایگزین ندارند، مجبورند که همچنان به کشاورزی مشغول باشند اما متاسفانه یا با بازده کم به این کار می پردازند و یا در معرض خسارت قرار می گیرند. وزارت کشاورزی می بایست در مناطق مختلف تمهیداتی بیندیشد که کشاورزان کمتر آسیب ببینند.

وی خاطرنشان کرد: به طورکلی می توان گفت که بحران آب در سال جاری جدی تر است چون میزان بارندگی کاهش داشته است. نسبت به میزان بارندگی درازمدت، در بعضی شهرها تا 50 درصد کاهش بارش داشته ایم و میزان پوشش برف هم به شدت کم شده است. طبیعتا میزان منابع آب و نیز ظرفیت رودخانه ها در اثر کاهش بارش، پایین آمده و لاجرم برداشت از آب های زیرزمینی افزایش می یابد. این امر، خسارات شدیدتری به منابع آب های زیرزمینی وارد می کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: به نظر می رسد که این موضوع می بایست فراتر از یک دستگاه خاص دنبال شود و دولت تمهید مناسب و توام با برنامه برای استفاده از آب بیندیشد. در این صورت هم صنایع مختلف و هم کشاورزان می توانند خود را با شرایط پیش رو وفق دهند.

توکلی با اشاره به شروع اجرای طرح تعادل بخشی به منابع آب های زیرزمینی توسط وزارت نیرو، گفت: اگر وزارت نیرو در اجرای این طرح، یک برنامه ای را در دستور کار قرار دهد، می تواند به سرعت وضعیت منابع آب های زیرزمینی را کنترل کند. در حال حاضر میزان اضافه برداشت از سفره های آب زیرزمینی بالای 10 میلیارد مترمکعب در سال است. از این عدد حدود 3-4 میلیارد مترمکعب مربوط به چاه های غیرمجاز است و عمدتا به چاه های مجازی مربوط می شود که برداشت بیشتری دارند. اگر وزارت نیرو بتواند در طول امسال، چاه ها را به کنتورهای هوشمند مجهز کند و برداشت از چاه ها را در حد مجاز تثبیت نماید، تا حد قابل توجهی از برداشت های غیرمجاز کاهش می یابد. این از جمله مهم ترین اقدامات در طرح تعادل بخشی است و اگر تحقق یابد، نیمی از راه را رفته ایم. نیم دیگر راه به بقیه اقدامات از جمله افزایش راندمان مصرف، تغذیه آب زیرزمینی، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و… مربوط می شود.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته وزارت نیرو اعتبار لازم برای اجرای طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی را در اختیار نداشت اما امسال اعتبار خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده است. در سال جاری حدود 700 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت آب پیش بینی شده است که 340 میلیارد تومان آن به طرح تعادل بخشی اختصاص دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا