توانمندی های خوبی داریم که می توانیم آنها را به جوامع هدف ایران صادر کنیم

در ابتدای این نشست، دکتر طیبی ضمن تبریک استقرار دولت دوازدهم، سی و هفتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد دانش بنیان برای الگوسازی توان کشور در رسیدن به پیشرفت دانش بنیان است و سه حوزه اصلی فعالیت این نهاد، فرهنگی، توسعه علم و فناوری، و توسعه آموزش های تخصصی است.

دکتر طیبی افزود: در حوزه برنامه ریزی، کارهای شاخصی در واحدهای جهاد دانشگاهی انجام شده است و برنامه ریزی کرده ایم که این فعالیت های شاخص، براساس نیازهای ملی و مزیت های استانی در همه واحدهای کشور انجام شود. این کار را در قالب برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در دست انجام داریم. مشکلی که عمدتا در برنامه های توسعه جهاد دانشگاهی داریم، تأمین منابع برای اجرای برنامه ها است. فعالیت ها و برنامه براساس تأمین نیازهای ملی و توسعه مزیت های استانی خوب انجام گرفته است، اما آنچه که نیاز داریم، تأمین منابع است. 20 درصد از منابع ما توسط بودجه عمومی کشور تأمین می شود و 80 درصد حاصل فعالیت های پژوهشی، تجاری سازی و آموزشی است. تلاش می کنیم از سایر منابع مانند کمک های استانداران، کمک های معاونت علمی و فناوری، وزارتخانه ها استفاده کنیم. بدیهی است که هر سال هم تلاش می کنیم این بودجه را از طریق دولت و مجلس افزایش دهیم؛ منتهی چون این 80 درصد به سهم خود افزایش پیدا می کند، این 20 درصد طی سال های فعالیت جهاد دانشگاهی همیشه ثابت بوده است.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: علاوه بر برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی، برنامه عرضه محور از طرف جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ یعنی در برنامه ششم، ما خودمان نیازهای ملی و مزیت های استانی را شناسایی کرده و سعی می کنیم به این قابلیت ها برسیم. برنامه دیگری که درحال پیگیری هستیم، برنامه اجرایی شدن سند نقش جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور است. باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی براینکه جهاد دانشگاهی نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص و بعد با دولت مذاکره کند تا این نقش ها و مأموریت ها واگذار شود، سندی در شورای انقلاب فرهنگی و شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید و 7 مأموریت در زمینه انتقال فناوری، تولید فناوری، مشارکت در آموزش های تخصصی و مهارت محور در سطح ملی و بین المللی با تأکید بر نیازهای جهان اسلام، سازماندهی نظام هدایت شغلی دانش آموختگان، ارتقا فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در گسترش فرهنگ اسلامی، مشارکت در ترویج و تعمیق کرسی های مناظره، نظریه پردازی و نقد، برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شد.

وی افزود: تلاش ما در سال گذشته این بود که بتوانیم این مأموریت ها را اجرایی کنیم و خوشبختانه برای اولین بار در طول تاریخ جهاد دانشگاهی، سه ماده در برنامه ششم توسعه گنجانده شد: ماده 80 مرتبط با اجرایی شدن این سند و تأمین امکانات برای آن و دو ماده هم برای اجرایی شدن بند اول در ارتباط با انتقال فناوری. بحث ما این است که در پروژه های تکرارپذیر کشور، چرا ده ها بار باید دانش پایه، تجهیزات و دانش تولید مواد اولیه را بخریم؟ می توانیم خریدهای خارجی را تجمیع کنیم، بخشی را درمقابل امتیاز انتقال فناوری، از بهترین شرکت های خارجی بخریم. عنوان شده است که جهاد دانشگاهی می تواند متولی انتقال چند فناوری در صنعت حمل و نقل ریلی و آب شیرین کن ها باشد.

دکتر طیبی اظهار کرد: برای اجرایی شدن سایر بندها هم اسناد و نقشه های راه، تهیه شده و به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است. برای انجام بند سوم این مأموریت که ارائه آموزش های تخصصی و مهارت افزایی است، بحثی را مطرح کرده ایم که باتوجه به مجموع فناوری های که در داخل کشور ایجاد شده است، می توانیم این فناوری ها را به شکل ارائه آموزش های تخصصی و مهارت افزا به کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران ارائه کنیم. این فناوری ها هم باعث ارتقا آنها شده و هم می تواند بازاری را برای ایران ایجاد کند.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: در حوزه های مختلف، توانمندی های خوبی داریم که می توانیم آنها را به جوامع هدف جمهوری اسلامی صادر کنیم. جهاد دانشگاهی با توجه به توانمندی که در تولید علم، فناوری و تجاری سازی، ارائه آموزش های تخصصی و مهارت محور دارد، می تواند این مأموریت را انجام بدهد. با وزارت امورخارجه و 40 سازمان مرتبط، همکاری های لازم انجام شده و قرار است اولین پایلوت را در کشور افغانستان و در حوزه پزشکی اجرا کنیم و پس از اجرای چند پایلوت موفق، خود سازمان را به طور رسمی در کشور ایجاد کنیم.

دکتر طیبی گفت: در حوزه پژوهش و فناوری، علیرغم برنامه ریزی های بسیار خوبی که انجام شده و باوجود موفقیت هایی که کسب شده است، اما بدلیل عدم تحقق بودجه پژوهشی که در جدول 14 در نظر گرفته شده بود، فعالیت ها آنطور که باید و شاید مورد رضایت خود ما نبود، اما در عین حال موفقیت های خوبی کسب کردیم. در یکسال گذشته طرح های بسیار جدی و خوبی در حوزه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی داشتیم. دکتر واعظ مهدوی، معاون پژوهش و فناوری سازمان برنامه و بودجه اقدام به تشکیل شورای علمی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بررسی و تصویب پروژه های مورد نیاز کشور بویژه مرتبط با حوزه های علوم انسانی و اجتماعی و سایر حوزه ها کردند. 12 طرح جهاد دانشگاهی (در حوزه علوم انسانی)، طرح های ملی و مهم مرتبط با نیاز کشور، در شورای علمی به تصویب رسیده است و 25 طرح دیگر نیز در دست بررسی هستند.

وی افزود: در یکسال گذشته 6 فناوری را با موفقیت تولید کردیم که همگی رونمایی شده اند: کسب کامل فناوری پیشرفته ساخت مته های حفاری و ثبت رکود 75 ساعت حفاری پیوسته با دانش کاملا ایرانی؛ دو پروژه دفاعی بسیار مهم را به پایان رسانده و تحویل دادیم؛ کسب دانش فنی طراحی و ساخت فرستنده تلویزیون دیجیتال روستایی با هزینه نصب و نگهداری بسیار پایین؛ کسب دانش فنی تولید کاغذ از کربنات کلسیم معروف به کاغذ معدنی یا کاغذ سنگی که در مرحله تولید قرار دارد و در بسته بندی و چاپ کاربرد دارد؛ کسب دانش فنی تولید فلورین با عیار اسیدی بسیار بالا که کاربرد آن در تولید اسید کلریدریک است. همچنین 5 طرح مهم دیگر نیز تا پایان شهریور رونمایی خواهند شد.

دکتر طیبی اظهار کرد: حساب مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که براساس توافق، قرار بود در طی 3 سال و به صورت مشترک هر سال 20 میلیارد تومان به این حساب واریز شود تا بتوانیم آن را به صورت وام به واحدهای جهاد دانشگاهی تزریق کنیم. این طرح سال 94 به شکل خوبی شروع شد، ولی متأسفانه در سال 95 به علت عدم تحقق جدول 14، سرعت طرح ها بسیار کم شده یا متوقف شده اند.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: در حوزه پزشکی شاهد فناوری تولید داروی کنترل آلزایمر و کاهش علائم تحریک پذیری بودیم. ان شالله در چند ماه آینده خبرهای خوشی از موفقیت های جدید کسب شده را اعلام خواهیم کرد. سال گذشته 200 هزار نفر به مراکز خدمات درمان ناباروری جهاد دانشگاهی مراجعه کردند. درصد موفقیت محققان جهاد در لقاح خارج رحمی حدود 35 درصد و در لقاح داخل رحمی حدود 20 درصد است. مراجعه به کلینیک های عمومی جهاد دانشگاهی حدود 300 هزار نفر و آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک نیز 600 هزار نفر بوده است.

وی گفت: تعداد قراردادهای کارفرمایی جهاد دانشگاهی در سال 95 نسبت به سال قبل، از 500 به 469 قرارداد کاهش پیدا کرد؛ اما به لحاظ عددی 3.5 درصد افزایش داشت. در بحث تعداد مقالات چاپ شده در مجلات خارجی، 19.8 درصد رشد داشتیم و از 379 مقاله در سال 94 به 439 مقاله در سال 95 رسیدیم. در زمینه چاپ مقالات نمایه شده در ISI، 362 عنوان داشتیم که نسبت به سال گذشته 21.1 درصد افزایش را نشان می دهد. در سال 95 تعداد 53 عنوان کتاب در زمینه های مختلف علمی حاصل از اجرای طرح های پژوهشی به چاپ رساندیم که نسبت به سال گذشته 12.8 درصد افزایش را نشان می دهد که 83.2 درصد آنها تألیف و مابقی ترجمه هستند.

دکتر طیبی افزود: در حوزه ثبت اختراعات و اکتشافات، 16 اختراع و 6 ژن توسط واحدها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی ثبت شد. در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی مهمترین اقدام در یکسال گذشته، اخذ مجوز تأسیس دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین علوم پزشکی از وزارت بهداشت بود. در حوزه آموزش های کوتاه مدت تخصصی، جهاد دانشگاهی بدلیل کیفیت دوره هایی که برگزار می کند، به یک برند آموزشی تبدیل شده است. تعداد فراگیران در سال 95 نسبت سال قبل 15 درصد رشد داشته و به 655 هزار نفر رسیده است. در عقد قراردادهای بزرگ آموزشی با وزارتخانه ها، نهادها و شرکت ها، فعالیت های بسیار زیادی داشتیم که از آن جمله می توان به عقد قرارداد با شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز برای آموزش نیروی های بومی برای استخدام، قرارداد با نهضت سوادآموزی برای ارتقا سوادآموزی معلمان اشاره کرد.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: از کارهای بسیار خوب دیگر در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، فعالیت در زمینه تولید منابع آموزشی به زبان انگلیسی است. در آخرین دیدار مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری، ایشان ابراز نگرانی کردند که بسیاری از المان های (منفی) فرهنگ غرب از طریق آموزش زبان انگلیسی منتقل می شود. مجموعه 8 بسته ای برای آموزش زبان انگلیسی از سوی جهاد دانشگاهی در نظر گرفته است که 4 کتاب تاکنون تدوین شده و با تکمیل هر 8 جلد، آن را رونمایی خواهیم کرد. همچنین بدنبال راه اندازی "مدرسه اقتصاد مقاومتی" هستیم که (این مدرسه) با هدف فهم درست از مفاهیم اقتصاد مقاومتی و الزامات تحقق آن بویژه در بین مدیران، راه اندازی می شود.

دکتر طیبی گفت: در حوزه تجاری سازی و اشتغال، تأسیس صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است که به تأمین منابع پژوهشی کمک می کند. کار تأسیس پارک علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای اولین بار در کشور درحال انجام است و مذاکرات با وزارت علوم صورت گرفته است و این پارک بزودی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی راه اندازی  خواهد شد.  

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا