بررسی تاثیر اکتشاف نفت و گاز بر محیط زیست

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است ، فعالیت های استخراج گاز و نفت در شمال آمریکا ، رفته رفته به سمت دشت های مرکزی این کشور متمایل شده و این موضوع سبب ایجاد یک منظر عمومی صنعتی در مناطق فوق شده است . از سوی دیگر ، مساله فوق  سبب ایجاد تاثیرات مخربی در اکوسیستم منطقه شده است . برای نمونه در فاصله سال های 2000 تا 2012 سه محوطه بزرگ از پارک ملی یلو استون تبدیل به منطقه صنعتی شده و در آن چاه های متعدد ، جاده ها و انبارهای  فراوانی ساخته شده است .

در این پژوهش ها از اطلاعات دریافت شده توسط ماهواره برای اندازه گیری میزان کربن ذخیره شده در گیاهان ، به عنوان یک مقیاس استاندارد جهت پایش سلامت محیط زیست استفاده شده است . نویسنده این پژوهش در رابطه با موضوع فوق می گوید : " این موضوع ( ذخیره کربن گیاهان ) ، یکی از اساسی ترین و مهمترین موارد پشتیانی کننده از اکوسیستم است که به طور کلی زندگی در کره زمین به آن بستگی دارد . این مساله تاثیرات مستقیمی بر رشد گیاهان و مواد غذائی ، تنوع زیستی و عادات حیات وحش دارد .  " در این گزارش همچنین عنوان شده است که : " نزدیک به نیمی از چاه های حفر شده در این دوره زمانی ، به صورت ویژه ای بر آب های زیر زمینی منطقه تاثیرات نامطلوبی داشته است . ترک ها و شوک های ایجاد شده به لایه های زمین برای استخراج نفت و گاز ، تاثیرات مخربی بر محیط زیست گذاشته و تاثیرات آن در  کشاورزی ، منابع آب ، اکوسیستم طبیعی ، مناطق شهری و کیفیت آب قابل مشاهده است . "

به گفته پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی ، اگر چه گسترش فعالیت های اکتشاف نفت و گاز و گسترده تر شدن این حوزه به سمت مناطق مرکزی آمریکا ، تاثیرات مخربی بر محیط زیست داشته ، اما  این تاثیرات را نمی توان تنها با یک عامل ارزیابی کرده و باید در مجموع ، کلیه عوامل فوق الذکر ، مورد توجه و بررسی قرار گیرد . البته به این نکته نیز باید توجه داشت که این تاثیرات مخرب به طور کلی بر محیط زیست منطقه مشاهده شده و آن را مختل می کند .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که این تاثیرات منفی فعالیت های اکتشاف نفت و گاز به ویژه در بخش حفاری چاه های نفت ، بلند مدت و دائمی هستند زیرا تاثیرات حفر این چاه ها به سادگی از بین نرفته و حتی با پر کردن چاه ها نیز مرتفع نخواهد شد .