راه‌ اندازی مدرسه اقتصاد مقاومتی برای مدیران کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر طیبی در نشست خبری سی و هفتمین سالگرد تاسيس جهاددانشگاهی که امروز، 15 مردادماه در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد با اشاره به سند نقش جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در راستای اجرایی شدن سند هفت مأموریت برای جهاددانشگاهی در زمینه های انتقال فناوری، تولید فناوری، مشارکت در آموزش های تخصصی و مهارت محور در سطح ملی و بین الملی با تأکید بر نیازهای جهان اسلامی، سازمان دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان، ارتقای فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی و … در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه افزود: برای اجرایی شدن بند سوم مأموریت این سند و استفاده از ظرفیت فناورانه جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه جوامع دوست و هدف جمهوری اسلامی از طریق ارایه آموزش های تخصصی و مهارت افزا، مطالعات جامعی توسط جهاددانشگاهی برای ایجاد سازمان همکاری های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با مخفف انگلیسی "ایریکا" با استفاده از نظرات کارشناسی بیش از 40 سازمان مرتبط در 12 جلد صورت پذیرفت.

اجرای اولین طرح توسعه ای جهاددانشگاهی برای کشور افغانستان
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: موافقت کلی با وزارت امور خارجه درخصوص طرح پایلوت راه اندازی این سازمان با ایجاد ستاد همکاری های توسعه ایران با مشارکت جهاددانشگاهی بعمل آمده است و باتوافق وزارت خارجه مقرر شد که اولین طرح توسعه ای جهاددانشگاهی برای کشور افغانستان انجام گیرد. پیشنهادهای اجرای طرح تحویل این وزارت شده است .
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های حوزه حوزه پژوهش و فناوری این نهاد اظهار کرد: علیرغم برنامه ریزی های بسیار خوب انجام شده و موفقیت های کسب شده به علت عدم تحقق بودجه‌های پژوهشی جدول 14 برنامه‌ها براساس آنچه که مورد رضایت ما بود پیش نرفت.

تصویب 12 طرح ملی و مهم در شورای علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
وی افزود: یک سال گذشته، تحول بسیار جدی و خوب در حوزه علوم انسانی جهاددانشگاهی صورت گرفت و 12 طرح ملی و طرح‌های مهم مدنظر با مسایل کشور در شورای علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در دوره دکتر واعظ به عنوان یک اقدام ضروری و مهم راه اندازی شد، تصویب و اجرای آنها شروع شده است.
 رییس جهاددانشگاهی در رابطه با طرح انتخاب زمینه‌های شاخص پژوهشی برای واحدهای جهاددانشگاهی گفت: 12 واحد برای انجام این کار انتخاب شدند که همکاران معاونت پژوهش و فناوری ابراز رضایت بسیار زیاد از پیشرفت این پروژه‌ها داشتند و اعلام ‌کردند که در آینده نزدیک این فعالیت ها به لیست فعالیت های شاخص و موفق جهاددانشگاهی اضافه می‌شوند.

موفقیت در تولید شش فناوری در یکسال گذشته
وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی معاونت پژوهش و فناوری حمایت از سایر واحدهای باقیمانده را در دستور کار خود قرار داده است. ما در یک سال گذشته تولید شش فناوری را با موفقیت به پایان رساندیم.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: کسب کامل فناوری پیشرفته ساخت مته‌های سه دندانه‌ای حفاری و ثبت رکود 75 ساعت حفاری پیوسته در یک مرحله و گرفتن تاییدیه عملکرد مته توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اجرای موفق دو پروژه دفاعی مهم،کسب دانش فنی طراحی و ساخت فرستنده تلویزیون دیجیتال روستایی، کسب دانش فنی کاغذ از کربنات کلیسم(معروف به کاغذ معدنی و یا کاغذ سنگی که در این مرحله کاغذ تولیدی برای کلیه مصارف مثل بسته بندی و چاپ قابل استفاده است) بخشی از موفقیت های این نهاد در حوزه پژوهش است.
دکتر طیبی افزود: جهاددانشگاهی توان تولید انواع کاغذ مثل ضدشعله و آنتی باکتریال، آمادگی سفارش در مقیاس های بالا، کسب دانش فنی تولید فلورین با عیار اسیدی ، کاربرد تولید اسیدفلوریدریک که برای تولید تلفن و گاز فلئور در تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی استفاده می شود را دارد.
وی تصریح کرد:  اما علیرغم امیدهای بسیار زیاد به حساب مشترک ایجاد شده با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و تصویب و شروع 96 پروژه ارزشمند فناورانه، به علت عدم تحقق جدول 14 و توقف تزریق منابع به ویژه از طرف معاونت علمی و یا پرداخت های دیر هنگام، این پروژه‌ها متوقف و یا به کندی پیش می روند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: براساس زمانبندی باید کلیه این پروژه‌ها در سال 95 به اتمام می رسید و طرح های جدید دیگری شروع می‌شدند.

رونمایی از پنج فناوری در شهریور
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر این که پنج فناوری مهم تولید شده این نهاد در شهریور ماه رونمایی می‌شوند، گفت: این طرح ها شامل "بازوی بارگیری نفت در خاک"، "مبدل فرکانسی شش کیلوولت 2 مگاوات در تلمبه خانه ری"، دستیابی به فناوری ساخت سرامیک های ویژه نسوز و ساخت یک واحد کوچک، "دستیابی به دانش فنی تولید کربن فعال با پایه قیر طبیعی و ساخت واحد پایلوت با ظرفیت 100 تن در سال" و "طراحی، مدل سازی و ساخت پایلوت پکیج نمک زدایی نفت خام به روش الکترواستاتیک با ظرفیت 25 بشکه در روز و کسب دانش فنی طراحی واحد با مقایس اصلی" می شود.
دکتر طیبی در رابطه با فعالیت های این نهاد در حوزه پزشکی طی یکسال گذشته، اظهار کرد: تولید داروی ملی تروپیک برای کنترل آلزایمر و کاهش علائم تحریک پذیری توسط پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است و خبرهای خوبی از موفقیت‌های جدید کسب شده در چند ماه آینده به اطلاع خواهد رسید.
وی با اشاره به آمار خدمات پزشکی جهاددانشگاهی افزود: مراجعه حدود 200 هزار نفر به مرکز خدمات درمان ناباروری، 35 درصد موفقیت لقاح خارجی رحمی (متوسط کل مراکز)، 20 درصد موفقیت لقاح داخل رحمی، مراجعه 300 هزار نفر به کلینیک‌های عمومی، مراجعه600 هزار نفر به آزمایشگاه های تشخیص طبی و ژنتیک، ارایه درمان های نوین زخم‌های مزمن و دیابتیک برای 2هزار نفر، مراجعه 80 هزار نفر به مرکز تحقیقات و درمان سرطان پرست در پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی برای خدمات درمانی، 60هزار اعزام پزشک و کادر درمانی به منازل در مرکز درمان در منزل بخشی از این آمار است.
وی در ادامه از ثبت 16 اختراع و شش ژن خبر داد.

اخذ مجوز تاسیس دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین علوم پزشکی
رییس جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به فعالیت های حوزه آموزش این نهاد تصریح کرد: در معاونت آموزشی و در بخش آموزش عالی مهمترین اقدام انجام شده در سال گذشته اخذ مجوز تاسیس دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین علوم پزشکی از وزارت بهداشت است که مأموریت این دانشکده تکمیل حلقه آموزشی در چرخه، علم ، فناوری و نوآوری در جهاد می باشد.
وی افزود: در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، جهاددانشگاهی به یک برند آموزشی تبدیل شده است و تعداد فراگیران ما در سال 95 نسبت به 94 با 15درصد رشد به 655هزار نفر رسید.
دکتر طیبی اظهار کرد: در عقد قرارداهای بزرگ آموزشی با وزارتخانه‌ها، شرکت ها و موسسات در یک سال گذشته، موفقیت های زیادی را داشتیم که می توان به قرارداد با شرکت ملی نفت برای آموزش نیروهای بومی، قرارداد با شرکت ملی گاز برای آموزش نیروی های بومی، عقد قرارداد با نهضت سوادآموزی، عقد قرارداد با سازمان بهزیستی اشاره کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی متناسب با فرهنگ اسلامی و ویژگی های مثبت فرهنگ غربی از دیگر اقدامات ارزنده جهاددانشگاهی با توجه به نگرانی رهبر معظم انقلاب از نفوذ فرهنگ غربی از طریق کتب آموزش زبان انگلیسی توسط نویسندگان غربی است.
وی یادآور شد: یک دوره آموزشی زبان انگلیسی با 8 بسته آموزشی (چهار بسته شامل کتاب اصلی، کتاب کار ، کتاب معلم و CD های آموزشی مربوطه) تهیه شده است و از مهر ماه تدریس آموزشی آن شروع می‌شود.
دکتر طیبی در ادامه از راه اندازی مدرسه "اقتصاد مقاومتی" خبر داد و خاطرنشان کرد: راه اندازی این مدرسه با هدف فهم درست از مفاهیم اقتصاد مقاومتی بویژه برای مدیران از دیگر اقدامات درست انجام حوزه آموزشی جهاددانشگاهی است .
رییس جهاددانشگاهی در رابطه با فعالیت های حوزه تجاری سازی، اشتغال و کارآفرینی گفت: تاسیس صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، گرفتن موافقت اولیه تاسیس پارک علم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی و سفارش اجرای دو پروژه ملی در راستای تحقق مأموریت های در نظر گرفته شده برای جهاددانشگاهی در سند نقش جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی، در حوزه کارآفرینی و اشتغال از اقدامات مهم معاونت مرتبط در این نهاد می‌باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا